لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

مشاور مهدی کروبی «با وثیقه یک میلیاردی» از زندان آزاد شد


به گزارش وب‌سایت‌های کلمه و سحام‌نیوز، نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اسماعیل گرامی‌مقدم، مشاور آقای کروبی، عصر سه‌شنبه ۲۸ مهر ماه، «با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی» از زندان آزاد شده است.

گزارش‌ها در مورد‌ آزادی آقای گرامی‌مقدم پس از آن منتشر می‌شود که «نگرانی‌های عمیقی» در مورد وضعیت سلامت او منتشر شده بود.

وکیل او روز ۱۷ مهر ماه خبر داده بود که «تقریبا بینایی‌اش را از دست داده» و پزشکی قانونی نیز اعلام کرده که «امکان تحمل حبس را ندارد».

وب‌سایت کلمه نیز می‌گوید پزشکان زندان اوین «از ماه گذشته» در باره شرایط جسمی گرامی‌مقدم هشدار داده و «رای به عدم تحمل حبس» داده بودند.

اما به دلیل آنچه «تعلل مقام‌های قضایی» عنوان شده، از آزادی او تا عصر سه‌شنبه ممانعت به عمل آمده بود.

وب‌سایت سحام‌نیوز که به مهدی کروبی نزدیک است، می‌گوید قاضی در نهایت با صدور وثیقه سنگین یک‌ میلیارد تومانی، با آزادی موقت او موافقت کرده‌ است.

مقام‌های قضایی ایران هنوز به این گزارش‌ها و نیز هشدارها در مورد سلامت آقای گرامی‌مقدم واکنشی نشان نداده‌اند.

اسماعيل گرامی‌مقدم، که هم سخنگوی حزب اعتماد ملی و هم از مشاوران مهدی کروبی بود، در سال‌های اخير خارج از ايران زندگی می‌کرد و روز جمعه ۲۶ تير هنگام بازگشت به ايران دستگير شد.

او به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظامی» به یک سال زندان و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده است.

آقای گرامی‌مقدم پیشتر نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی بود.

زهرا رهنورد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی از اوایل اسفند سال ۱۳۸۹، در پی اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸، در حصر خانگی به سر می‌برند.

درخواست‌ها و تلاش‌های گروه‌ها و چهره‌های داخلی و بین‌المللی برای رفع حصر آن‌ها تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.

مقام‌های ارشد حکومت ایران، اعتراضات سال ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌نامند و چهره‌های سرشناس مخالف خود را نیز «سران فتنه» لقب داده‌اند.

بسیاری از نزدیکان کروبی و موسوی و نیز گروهی دیگر از شهروندان در ماه‌های پس از اعتراضات بازداشت شدند. گروهی نیز جان خود را در جریان اعتراضات از دست دادند.

XS
SM
MD
LG