لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

پلیس آلمان دو مظنون به برنامه‌ریزی برای حمله به یک مرکز خرید بزرگ را بازداشت کرد


پلیس آلمان می‌گوید دو فرد مظنون به برنامه‌ریزی برای حمله به یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید آن کشور را بازداشت کرده‌است.

بازداشت‌شدگان دو برادر ۲۸ و ۳۱ ساله و آن‌طور که پلیس می‌گوید اهل «کوسوو» هستند.

دستگیری‌ها تنها چهار روز پس از حمله یک مهاجم سوار بر کامیون، به جمعیت مردم در بازارچه کریسمس در غرب برلین انجام می‌شود. در جریان آن حمله ۱۲ نفر کشته و نزدیک به ۵۰ نفر زخمی شدند.

بازرسان پلیس می‌گویند هنوز نمی‌دانند «توطئه برنامه‌ریزی‌شده» در چه مرحله‌ای بوده و در حال تحقیق در این مورد هستند. آن‌ها در عین حال هنوز قادر نیستند با قاطیعت بگویند بازداشت‌شدگان، همدست یا همدستان دیگری هم داشتند یا نه.

پلیس شمار بیشتری از نیروهای خود را به این مرکز خرید در «اوبرهاوزن» و یک بازارچه کریسمس در نزدیکی آن فرستاده‌است.

مرکز خریدی که گفته می‌شود بازداشت‌شدگان قصد حمله به آن را داشته‌اند، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آلمان است و ۲۵۰ غرفه دارد. این مرکز در روزهای کریسمس شلوغ و پرمشتری‌ست.

پلیس آلمان همچنان در تعقیب مظنون فراری از هجوم کامیون در برلین است. مظنون که فردی تونسی‌ست، ۲۴ سال دارد. گروه موسوم به حکومت اسلامی مسئولیت حمله به بازارچه کریسمس در برلین را برعهده گرفته‌است.

بازداشت اخیر در آلمان همزمان با بازداشت پنج مظنون در استرالیا است.

پلیس استرالیا سوم دی ماه اعلام کرد، یک حمله‌ تروریستیِ برنامه‌ریزی‌شده در روز کریسمس را کشف و خنثی کرده‌است. به گفته نیروهای امنیتی آن کشور، مظنونان بازداشتی قصد حمله به «میدان فدراسیون (فدریشن اسکوئر)، ایستگاه فلیندرس و کلسیای سن ‌پل» در ملبورن را داشتند.

به گفته پلیس مظنونان «خودشان افراطی‌ شده بودند» اما در هر صورت تحت تاثیر گروه موسوم به «حکومت اسلامی» قرار داشتند.

XS
SM
MD
LG