لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

آلمان: مذاکرات اتمی با ایران به نقطه «برد یا باخت» رسیده است


وزیر خارجه آلمان می‌گوید مذاکرات اتمی با تهران به نقطه «برد یا باخت» رسیده است و اگر تا سوم آدر نتیجهای به دست نیاید دست‌کم تا دو سال دیگر با مانع روبه‌رو خواهد شد.

واکنش وزارت خارجه آلمان، کشوری که عضو گروه موسوم به ۵+۱ است، همزمان با مذاکرات و دیدارهای مسقط، عمان، بیان شده است.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، فرانک والتر اشتاین‌مایر، ۲۰ آبان ماه طی یک سخنرانی در برلین و پس از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه ۵+۱ این سخنان را گفته کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این مقام آلمانی می‌گوید بعید است فرصت دیگری به زودی به وجود بیاید.

به گفته آقای اشتاین مایر، انعطاف و «استحکام رهبری» در همه طرف‌ها، برای رسیدن به توافق لازم است.

به گفته وزیر خارجه آلمان انعطاف و «استحکام رهبری» در همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق لازم است.
به گفته وزیر خارجه آلمان انعطاف و «استحکام رهبری» در همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق لازم است.

از دید روزنامه واشینگتن پست، این اظهار نظر نشان‌دهنده وجود فشارهایی است تا طرف‌های مذاکره، پیش از پایان مهلت توافق موقت در سوم آذر، حداقل به یک توافق کلی برسند.

ایران و ۵+۱، پس از دیدار سه جانبه محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون، دیدارهایی را در روز ۲۰ آبان در سطع معاونان وزارت خارجه داشته‌اند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، مقامی که پس از مذاکرات سه‌شنبه در میان خبرنگاران حاضر شد، گفته است طرف‌ها نباید «بخت‌ها از میان ببرند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ریابکوف هشدار داده است که در صورت «نبود انعطاف و مسئولیت‌پذیری» امکان شکست مذاکرات وجود دارد.

او گفته است «مطمئنا طرح جایگزینی وجود ندارد».

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه «اگر تحت هر شرایطی ما نتوانیم به توافقی برسیم، آن وقت به نظر من عصر ۲۳ نوامبر (دوم آذر ماه) فرصت داریم تا در مورد طرح جایگزینی فکر کنیم».

ریابکوف در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات به نظر در موقعیت «پات» قرار گرفته، گفته است چون «طرف‌ها قادر به ساختن پلی بر روی شکاف‌هایی که همچنان بینشان وجود دارد، از جمله در مورد مسائلی مانند غنی‌سازی و تحریم‌ها، نیستند».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، نیز روز دوشنبه گفته بود در گفت‌وگوها پیشرفتی وجود نداشته اما افزوده بود که همچنان به دست یافتن به توافق تا سوم آذر ماه امید دارد.

به گفته آقای عراقچی «اگر می‌شد در یک موضوعی راه‌حلی پیدا کرد و بعد به سراغ دیگر موضوع رفت، کار آسان بود اما راه‌حلی که برای یک موضوع وجود دارد، با موضوعات دیگر هم مرتبط است و این، کار را سخت‌تر می‌کند.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات اتمی که با دیدار سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون آغاز شد، ۲۰ آبان با مذاکرات معاونان وزارت خارجه ادامه پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG