لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

برلین نماینده «سیا» در آلمان را اخراج کرد


سفارت آمریکا در برلین
سفارت آمریکا در برلین

دولت آلمان در پی افشای تجسس‌های اطلاعاتی ایالات متحده از نماینده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا» در برلین خواست تا خاک آن کشور را ترک کند؛ وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است رابطه با آلمان برای آن کشور بسیار مهم است.

واکنش آلمان در ۱۹ تیر ماه اقدامی تازه در پی آن است که یک مامور ۳۱ ساله آلمانی به اتهام جاسوسی و انتقال اطلاعات برای آمریکا، بازداشت شد.

روز چهارشنبه ۱۸ تیر نیز، پلیس آلمان خانه و دفتر فردی دیگر را در برلین به اتهام جاسوسی برای آمریکا جست‌وجو کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، «جاسوسی از متحدان» را اتلاف انرژی خوانده و گفته است اولویت‌‎ها باید بر حل چالش‌ها در سوریه و مبارزه با تروریسم متمرکز شود.

به گزارش رویترز هر دو طرف بر لزوم ادامه همکاری میان خود تاکید دارند.

پیشتر نیز افشای اسناد ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین سازمان ملی امنیت آمریکا، در باره شنود و رصد اطلاعاتی خود خانم مرکل، بر روابط برلین و واشینگتن سایه افکنده بود.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پی اخراج نماینده سیا، در پیامی گفته است در روزهای آینده جان کری، وزیر خارجه، با همتای آلمانی خود در این مورد گفت‌وگو خواهد کرد.

خانم ساکی با تاکید براین که زمینه‌های مشترک و موارد اختلاف میان دو کشور وجود دارد، اظهار داشت نشانه روابط خوب میان دو کشور، گفت‌وگو بر سر مسایل مورد اختلاف است.

پیشتر در ۱۳ تیر ماه وزارت خارجه آلمان، در پی بازداشت مظنون ۳۱ ساله به جاسوسی که نامی از او برده نشده، در تماسی با سفیر آمریکا در برلین، او را برای دیداری فراخوانده بود.

بنا بر برخی گزارش‌ها مامور بازداشت‌شده «۲۱۸ مدرک حساس» را به یک ساز و کار اطلاعاتی آمریکا فروخته بود. برخی از این مدارک، خود، در مورد تحقیقات پارلمان آلمان پیرامون رصد اطلاعاتی فاش شده توسط ادوارد اسنودن، بوده است.

XS
SM
MD
LG