لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

ماجرای دولت جدید و «سرمربی ایرانی» برای جام جهانی فوتبال


با ادامه تنش بین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و مسئولین سازمان لیگ، طرفین به صدور بیانیه و تکذیبب اظهارات همدیگر ادامه می‌دهند. کادر فنی تیم ملی، کفاشیان را به «مخفی شدن پشت پرده» متهم کرده و خواستار اظهار نظر صریح او درباره ادامه وضعیت تیم ملی شده‌اند.

کارلوس کی‌روش گفته است به مرحله‌ای رسیدیم که بسیار مهم است دیگر با منافع تیم ملی بازی نشود. حداقل نه دیگر از طرف من، چرا که دیگر کافی است.

او با انتقاد از مهدی تاج، در آخرین بیانیه‌اش نوشته مسئول سازمان لیگ دارد جامعه فوتبال را گیج می‌کند و مشغول دور نگه داشتن مردم از واقعیت‌هاست. سرمربی تیم ملی درخواستش از چهار باشگاه استقلال، فولاد، سپاهان و تراکتورسازی برای عدم استفاده از ملی‌پوشان‌ در لیگ قهرمانان آسیا را تکذیب کرده است. او همچنین این موضوع که خواستار برگزار نشدن جام حذفی شده بود را نیز غیر واقعی دانست.

مهدی تاج از جمله افرادی است که از سپاه پاسداران به فوتبال آمده‌اند. او اعلام کرده بود سرمربی تیم ملی خواستار ملاقات با مدیران باشگاه‌ها برای جلب حمایت آنهاست. اما کی‌روش می‌گوید: «هرگز درخواست نکرده‌ام با باشگاه‌ها صحبت کنم زیرا جزو وظایف من نیست. واقعیت کاملاً برعکس است، این خود تاج بود که از من خواست این کار را انجام دهم.»

هفته گذشته ۸۵ درصد بیندگان برنامه تلویزیونی ۹۰ نسبت به اوضاع فعلی تدارکات و پشتیبانی تیم ملی برای جام جهانی رای منفی دادند. پرسش بی‌پاسخ هفته‌های اخیر فوتبال ایران این است که هدف فدراسیون از لغو مکرر اردوهای تیم ملی و عدم واکنش وزارت ورزش به این موضوع چیست.

چرا فدراسیون فوتبال، از برنامه‌های سرمربی خود دفاع نمی‌کند یا به قول کی‌روش اگر ایرادی در آن هست، مشخصاً با او مطرح نکرده و تیم ملی را در بلاتکلیفی نگه‌ داشته‌اند. برخی گمانه‌ها در رسانه‌های ورزشی حاکی از آن است که چنین وضعیتی، برای سوق دادن کی‌روش به سمت استعفاست.

به گفته کی‌روش از زمانی که نخستین برنامه خود را برای آماده‌سازی تیم ملی در جام جهانی به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فرستاده‌ پنج ماه می‌گذرد. او در این مدت بیش از ۱۰ جلسه با مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ داشته است؛ جلساتی بی‌نتیجه که حاصل آن، جا انداختن این باور در افکار عمومی بوده که سرمربی تیم ملی خودخواه است و خواست‌هایی نامعقول دارد.

آنتونی سیموئز دستیار کی‌روش، در کنار اوزه‌ بیو از اساطیر زنده تاریخ فوتبال پرتغال است. او سال ۱۹۶۲ در ۱۸ سالگی پس از پیروزی برابر رئال مادرید با بنفیکا قهرمان اروپا شد. سیموئز می‌گوید: «بهتر است کفاشیان خودش را پنهان نکند و زود‌تر تصمیم‌گیری کند. برایم تعجب‌آور است که کفاشیان می‌گوید با مدیریت این مشکل را برطرف می‌کند زیرا در دو سال اخیر این کار انجام نشده است.»

شایعه تمایل دولت جدید برای استفاده از سرمربی ایرانی در جام جهانی، بار‌ها در رسانه‌های ورزشی طرح شده است. افرادی چون داریوش مصطفوی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، و علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال، نیز با صراحت، از تمایل خود برای استفاده از سرمربی ایرانی گفته‌اند. در دولت اول محمد خاتمی نیز تومیسلاو ایویچ در آستانه جام جهانی برکنار شد و جلال طالبی جای او را گرفت.

عکس‌های حسن روحانی با امیر قلعه‌نویی در سایت اعتدال منتشر شده و در رسانه‌ها نیز از رابطه دوستی این دو نفر مطالبی درج شده است. سایت مشرق از «رابطه بسیار خوب روحانی و قلعه‌نویی» نوشته. سرمربی استقلال هم اخیراً با طرح انتقاداتی نسبت به دولت احمدی‌نژاد، با کنایه به ماجرای «بگم بگم» و نحوه افشاگری‌های رئیس جمهور پیشین اشاره کرد.

در روزهایی که سهیلا جلودارزاده گفته بود از کانال کولر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای گرفتن پست، آدم وارد می‌شوند، عکسی از ملاقات قلعه‌نویی با اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد. مجموعه ملاقات‌ها و مصاحبه‌هایی که از تمایل سرمربی استقلال برای نزدیک شدن به دولت جدید خبر می‌دهند. سعید فائقی، معاون پیشین سازمان تربیت بدنی، و از طرفداران استفاده از سرمربی داخلی نیز در این نشست حضور داشت.

نیکو کوجالا مربی بدنساز تیم ملی ایران درباره ضرورت برپایی اردوهای تدارکاتی می‌گوید در جام جهانی ۱۹۹۸بازیکنان ایران به تصمیم ایویچ سه هفته بدنسازی کردند. در جام جهانی ۲۰۰۶ هم بیشتر ملی‌پوشان، لژیونر بودند و بازی‌های تدارکاتی خوبی هم انجام شد.

سیموئز دستیار اول کی‌روش هم در پاسخ به مدیرعامل سپاهان که اظهارات کی‌روش درباره عدم استفاده از ملی‌پوشان در لیگ قهرمانان آسیا را خنده‌دار دانسته بود، گفته: خنده‌دار‌تر از استفاده نکردن باشگاه‌ها از ملی‌پوشان، نتایج تیم‌های آسیایی مقابل اروپایی‌ها در جام جهانی است. پرتغال ۷ بر صفر کره شمالی را شکست داد، آلمان ۸ بر صفر عربستان را برد، هلند ۵ بر صفر کره جنوبی را شکست داد و آلمان ۵ بر یک امارات را برد.

در حالی که قلعه‌نویی معتقد است تغییرات مدنظر کی‌روش تاکنون در هیچ کجای جهان اعمال نشده، سیموئز می‌گوید تغییر در تقویم لیگ، غیرمعمول نیست و به نفع تیم ملی در خیلی از کشور‌ها اجرا می‌شود. او ژاپن، آفریقای جنوبی، مکزیک، آمریکا و حتی برزیل در جام کنفدراسیون‌ها را مثال زده که برنامه لیگ داخلیشان را تغییر دادند
XS
SM
MD
LG