لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

قالیباف: در سال ۱۳۸۲ من مجوز ورود و تیراندازی به کوی دانشگاه را گرفتم


وب‌سایت کلمه، که به میرحسین موسوی و به مخالفان دولت ایران نزدیک است، نوشت به سخنانی دست‌ یافته است که در آن محمدباقر قالیباف می‌گوید در سال ۱۳۸۲ مجوز ورود و تیراندازی در اعتراضات کوی دانشگاه را با برخوردی تند از شورای امنیت وزارت کشور گرفته است.

این سخنان که بخشی از آن در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده، در دیدار با گروهی که «کلمه» آنها را «منتقدان جوان و اعضای بسیج» نامیده «طی هفته‌های گذشته»، مطرح شده است.

محمدباقر قالیباف فرمانده پیشین پلیس و شهردار فعلی تهران، دوشنبه هفته گذشته در سخنرانی دیگری در دانشگاه شریف گفته بود دولت محمد خاتمی مجوز حمله به کوی دانشگاه تهران را در سال ۱۳۸۲ صادر کرده بود و او از آن «جلوگیری کرده است».

این سخنان که در تضاد با یکدیگرند به اعتراضات سال ۱۳۸۲ در کوی دانشگاه و خوابگاه دانشگاه علامه طباطبایی در طرشت تهران باز می‌گردد.

به گفته برخی از فعالا دانشجویی حمله به کوی دانشگاه طی سال‌های گذشته به نماد سرکوب «جنبش دانشجویی» و «دانشجویان» تبدیل شده است.

فرمانده سابق پلیس ایران که یک سال پس از اعتراضات خونین کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ به این مقام رسید، در سخنرانی تازه منتشر شده، برخلاف گفته‌هایش در دانشگاه شریف، می‌گوید در ماجرای کوی دانشگاه در سال ۸۲ به جلسه شورای امنیت وزارت کشور رفته و در آنجا حرف‌های بسیار تندی زده که نمی‌خواهد آنها را تکرار کند. او می‌گوید به اعضای شورای امنیت در وزارت کشور گفته است «هر کسی بخواهد بیاید به کوی دانشگاه، به عنوان فرمانده ناجا شخصاً له و جمعشان می‌کند».

به گفته شهردار فعلی تهران او نهایتاً اعضای شورای امنیت را بر آن داشته است تا به پلیس اجازه ورود به کوی دانشگاه و تیراندازی بدهد. مجوزی که باز هم به گفته او استفاده‌ای از آن نشده است.

محمدباقر قالیباف که پیشتر از چهره‌های عالی‌رتبه نظامی و انتظامی ایران بود، از سال ۱۳۸۴ شهردار تهران است. او در انتخابات سال ۱۳۸۴ نامزد ریاست‌جمهوری شد و امسال نیز برای انتخابات نام‌نویسی کرده است.

شهردار تهران با وجود آنکه در سه سال گذشته کمتر در مورد اعتراضات ضددولتی در ایران اظهار نظر کرده بود، طی هفته‌های گذشته به معترضان و اصلاح‌طلبان تاخته است.

او بهمن ماه گذشته گفته بود «سران فتنه» - نامی که حکومت ایران به چهره‌های سرشناس اعتراضات سال ۱۳۸۸ می‌دهد - «مجرم» هستند و «غلط است» بگوییم با عذرخواهی می‌توانند برگردند.
XS
SM
MD
LG