لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

نامزد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا بر حفظ «استقلال قضایی» تاکید کرد


نیل گورسوچ، نامزد ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا برای پست دیوان عالی‌ست که مجموعا از ۹ کرسی تشکیل می‌شود
نیل گورسوچ، نامزد ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا برای پست دیوان عالی‌ست که مجموعا از ۹ کرسی تشکیل می‌شود

نیل گورسوچ، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای کرسی خالی دیوان عالی ایالات متحده، در جلسه پرسش‌وپاسخ کمیته قضایی سنا، بر «حفظ استقلال قضایی» تاکید کرده و می‌گوید «هیچ‌کسی بالاتر از قانون نیست».

آقای گورسوچ، در جلسه‌ای که بیش از ۱۱ ساعت طول کشیده، اول فروردین ماه، در دمین روز از نشست کمیته قضایی سنا، به پرسش‌های نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه پاسخ گفته‌است.

گورسوچ، نامزد ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا برای پست دیوان عالی‌ست که مجموعا از ۹ کرسی تشکیل شده ولی یکی از کرسی‌ها ۱۳ ماه است که خالی مانده. کنگره ایالات متحده، از تائید نامزد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، برای این کرسی خودداری کرده بود.

در صورت تائید گورسوچ، آن‌طور که رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند، شمار قاضی‌های موسوم به «محافظه‌کار» به پنج می‌رسد؛ در برابر چهار قاضی موسوم به «لیبرال». در عین‌حال وضعیت موجود «پنجاه‌پنجاه» در پرونده‌های کلیدی در دیوان عالی شکسته می‌شود.

نامزد دونالد ترامپ با این حال تاکید کرده او استقلال خود را حفظ می‌کند و نه بر اساس انگیزه‌های سیاسی که تنها بر اساس قانون، حکم خواهد داد. برای نمونه در مورد موضوع غیرقانونی کردن حق سقط جنین در سطح ملی، که دیوان عالی در سال ۱۹۷۳ به آن رای داده، و آقای ترامپ از منتقدان آن است؛ آقای گورسوچ به سناتورها گفته، رئیس‌جمهوری هرگز از او نخواسته این حکم را رد کند، و اگر ترامپ چنین چیزی طلب می‌کرد، او نامزدی را نمی‌پذیرفت.

نیل گورسوچ می‌گوید هیچ‌کسی بالاتر از قانون نیست، از جمله شخص رئیس‌جمهوری ایالات متحده.

در نشست روز سه‌شنبه در مورد مسائل دیگری نیز از او پرسیده شده، از جمله در مورد فرمان اجرایی دونالد ترامپ، مبنی بر منع موقت صدور روادید برای شهروندان کشورهایی مانند ایران. گورسوچ از بیان نظر در مورد این موضوع خودداری کرده و گفته پرونده مربوط به این فرمان، همچنان در محاکم قضایی جاری‌ست.

تازه‌ترین فرمان اجرایی آقای ترامپ در ۱۶ اسفند ماه صادر شد. دولت آمریکا می‌گوید منع موقت سفر برای اصلاح روند بررسی پیشینه و صدور روادید و حفظ امنیت ایالات متحده است. اندکی پس از صدور تازه‌ترین فرمان، دادگاه فدرالی در ایالت هاوایی، به دلیل «مغایرت» با بخشی از قانون اساسی آمریکا حکم به منع موقت اجرای آن داد. دولت فرجام خواسته‌است.

وقتی سناتور دمکرات پاتریک لیهی این احتمال را به نقل از یک نماینده جمهوری‌خواه مطرح کرد که گورسوچ این فرمان را تائید خواهد کرد، نامزد دیوان عالی گفت آن نماینده «هیچ‌چیزی در مورد حکم من نمی‌داند».

از سوی دیگر چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا، به خبرنگاران گفته نامزد پیشنهادی آقای ترامپ تلاش زیادی کرده تا از آشکارا سخن گفتن در مورد آرا و عقاید قضایی احتمالی خود، دوری کند.

کمیته قضایی سنا احتمالا تا سوم آوریل در مورد نیل گورسوچ رای‌گیری خواهد کرد. رای‌گیری نهایی سنا احتمالا تا میانه ماه آوریل انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG