لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

آلمان و فرانسه از یونان «پیشنهادی جدی و فوری» خواستند


از راست: سیپراس، مرکل. چپ: اولاند؛ در جریان یکی از مذاکرات پیش از برگزاری همه‌پرسی
از راست: سیپراس، مرکل. چپ: اولاند؛ در جریان یکی از مذاکرات پیش از برگزاری همه‌پرسی

رهبران آلمان و فرانسه، قدرتمندرین کشورهای حوزه «یورو»، یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی، از یونان خواسته‌اند تا با «پیشنهادی جدی» بدون آنکه وقت از دست رود، برای گفت‌وگوها‌ در مورد نحوه بازپرداخت بدهی‌ها آماده شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز ۱۵ تیر ماه گفتند اگر آتن همچنان خواستار گرفتن کمک در برابر انجام اصلاحات است، و مایل نیست از یورو خارج شود، باید فورا اقدام کند.

در پی همه‌پرسی برگزارشده در یونان که در آن اکثریت مردم، تشدید شرایط ریاضتی اقتصادی برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی آن کشور را رد کردند، برلین نیز درخواست آتن را برای دریافت یک کمک مالی دیگر فعلا رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی دیدار مرکل و اولاند در پاریس، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت «درها برای گفت‌وگو باز است».

قرار است الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، طرح پیشنهادی جدید خود برای نحوه بازپرداخت بدهی‌ها، روز سه‌شنبه در نشست کشورهای یورو ارائه کند.

بحران در یونان با وجود برگزاری همه‌پرسی همچنان باقی‌ست؛ با بانک‌هایی که برای جلوگیری از خروج ناگهانی پول و سقوط احتمالیشان، فعلا تعطیل هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در حال حاضر تنها کمک اضطراری بانک مرکزی اروپا است که یونان را از وضعیت آشفته ناشی از خروج احتمالی از یورو سر پا نگه داشته است. خروجی، که خود می‌تواند مشکلاتی بیشتر را برای شهرندان آن کشور به وجود آورده و نیز به پول واحد اروپایی صدماتی شدید وارد کند.

خبرگزاری آلمان نیز می‌گوید روز دوشنبه تمام احزاب یونان، از احزاب رادیکال چپ تا احزاب رادیکال راست، اعلام کردند از مذاکره‌کنندگان خود حمایت می‌کنند.

پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان، نیز گفته است نخست‌وزیر آن کشور، به نمایندگی از همه مردم به مذاکرات می‌رود.

سیپراس وعده داده است که پیشنهادهای جدیدی را در جلسه اضطراری روز ۱۶ تیر ماه سران کشورهای صاحب واحد پولی «یورو» ارائه خواهد کرد.

علاوه بر خود آن کشور، فرانسه، آلمان، اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، ایرلند، ایتالیا، لتونی، اسلوونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اسلوواکی، لیتوانی، اسپانیا و پرتغال، در مجموع ۱۹ عضو از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه یورو را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG