لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

خامنه‌ای سه عضو شورای نگهبان را ابقا و یک عضو جدید منصوب کرد


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، بر اساس اختیاراتی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد، سه عضو شورای نگهبان را که دوره نمایندگی آنها به پایان رسیده بود بار دیگر ابقا و یک عضو جدید نیز منصوب کرد.

اعضای ابقا شده، محمد مومن، محمد یزدی و محمود شاهرودی هستند، در کنار آنها مهدی شب‌زنده‌دار نیز به جای غلامرضا رضوی که اوایل امسال درگذشت به عنوان یکی از «فقیهان» شورای نگهبان انتخاب شده است.

آقای شب‌زنده‌دار از اعضای شورای عالی حوزه علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و پیشتر از اعضای مجمع «مشورتی‌ـ‌فقهی» این شورا نیز بود.

شورای نگهبان که نهادی نظارتی است و از جمله در مورد کسانی که می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری یا مجلس نامزد شود، تصمیم می‌گیرد از شش «فقیه» و شش «حقوق‌دان» تشکیل می‌شود.

فقهای شورای نگهبان را شخص رهبر ایران منصوب می‌کند و حقوق‌دانان را نیز رئیس قوه قضائیه به مجلس ایران معرفی می‌کند و نمایندگان نیز آنها را انتخاب می‌کنند. رئیس قوه قضائیه را نیز رهبر ایران منصوب می‌کند.

نمایندگان مجلس ایران پیشتر از میان پنج نفر از کسانی که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه معرفی کرده بود، سه نفر را به عنوان حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب کرده بودند.

سام سوادکوهی، نجات‌الله ابراهیمیان و محسن اسماعیلی این سه عضو حقوقدانند. آقای اسماعیلی در دوره پیشین نیز عضو شورای نگهبان بود.

احمد جنتی، قدیمی‌ترین عضو شورای نگهبان و محمدرضا مدرس یزدی، دیگر فقیه این نهادند که دوره آنها به اتمام نرسیده، در نتیجه در مقام خود مانده‌اند.

احمد جنتی (متولد ۱۳۰۵) دبیر شورای نگهبان است و از دوره اول این شورا در سال ۱۳۵۹ به عضویت آن درآمده است.
XS
SM
MD
LG