لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

هاآرتص: حمایت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل از توافق ایران


روزنامه اسرائیلی هاآرتص، از قول منبعی نزدیک به کمیسیونی که مشاور دولت اسرائیل در امور اتمی‌ است، می‌گوید از منظر این کمیسیون توافق ۲۳ تیر ماه با ایران، احتمالا می‌تواندمانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای بشود.

این منبع مطلع ۳۰ مهر ماه در گفت‌وگو با هاآرتص این مطلب را بیان کرده است. طبق این گزارش، کمیسیون انرژی اتمی، مشاور دولت اسرائیل در امور هسته‌ای‌ است.

دیدگاه مطرح شده عملا در تضاد با دیدگاه‌ها و مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است، که از سرسخت‌ترین منتقدان توافق با ایران به شمار می‌رود.

البته نخست‌وزیر اسرائیل، خود نیز در میانه مهر ماه گفته بود موضوع توافق خاتمه‌یافته است و از این پس باید مراقب اجرای تعهدات ایران بود.

اجرای «فنی» توافق اتمی، موضوعی است که به گفته هاآرتص، کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل از آن دفاع کرده است. این کمیسیون می‌گوید، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با دسترسی به تاسیسات اتمی ایران، قادر هستند به آسانی به آنچه در آن‌ها رخ داده پی ببرند.

برای نمونه گفته شده ایران، از زمانی که بازرسان آژانس تصمیم به بازدید از مرکزی بگیرند، فرصتی ۲۴ روزه خواهد داشت تا آنها را به مرکز مورد نظر ببرد.

به گزارش هاآرتص، کمیسون انرژی اتمی اسرائیل می‌گوید امکانات فنی آژانس به بازرسان آن اجازه می‌دهد تا رخدادهای چند سال گذشته در یک مرکز هسته‌ای را هم تجزیه و تحلیل کنند و ۲۴ روز مهلت، مشکلی در کار آنها ایجاد نمی‌کند.

این کمیسیون در عین حال از تغییرات ساختاری تاسیسات اراک دفاع کرده است.

به گفته منبع خبری نزدیک به گروه مشاوران، تغییرات تاسیسات آب سنگین اراک، می‌تواند جلوی ساخت احتمالی جنگ‌افزار پلوتونیومی را بگیرد.

ایران همواره تاکید کرده است که هدف از برنامه هسته‌ای آن کشور، صلح‌آمیز است و به دنبال سلاح اتمی نیست. موضوعی که برخی کشورها، به ویژه اسرائیل با دیده تردید به آن می‌نگرند.

کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل می‌گوید تلاش‌های احتمالی ایران در تاسیسات اراک، نمی‌تواند از چشم بازرسان باتجربه آژانش دور بماند.

آنها در عین حال گفته‌اند اجازه فعالیت بیش از پنج هزار سانتریفیوژ در تاسیسات فرود و نطنز در توافق با ایران، بهترین وضعیت ممکن نیست، اما حتی اگر ایران اقدام به تولید سلاح هسته‌ای اورانیومی بکند، باز هم تهدید خاصی متوجه اسرائیل نخواهد شد. چرا که کلاهک احتمالی اورانیومی خیلی سنگین است و امکانات فنی در ایران برای پرتاب چنین کلاهکی، هنوز خیلی ابتدایی‌ است و تهران موشکی که قادر باشد چنین بمبی را حمل کند در اختیار ندارد.

کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل تاکید کرده است که موضع مطرح شده در گزارش هاآرتص، را هیچ یک از مقام‌های آن به طور رسمی بیان نکرده‌اند.

ایران و شش قدرت جهانی، ۲۳ تیر ماه در وین به توافقی دست یافتند که از یک سو برنامه اتمی تهران را محدود کرده از سوی دیگری راهی برای برون‌رفت از تحریم‌های بین‌المللی است.

XS
SM
MD
LG