لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

آمریکا همچنان به‌دنبال «ائتلافی بین‌المللی» علیه سوریه است


چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه هفتم شهریور ماه، اعلام کرد ایالات متحده همچنان به دنبال ائتلافی بین‌المللی‌ است تا همراه آن دست به اقدامی علیه [حکومت] سوریه بزند.

این گفته‌ها پس از آن منتشر شدند که پارلمان بریتانیا در جلسه فوق‌العاده‌ای در روز پنج‌شنبه طرح پیشنهادی دیوید کامرون، نخست‌وزیر آن کشور، برای مداخله نظامی در سوریه را رد کرد.

رای‌گیری مقدماتی برای این طرح با ۱۳ رای مخالف بیشتر از آرای موافق شکست خورد، ولی قرار است یک بار دیگر در این باره رای‌گیری شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر دفاع آمریکا پس از این رای‌گیری گفت «هدف رئیس‌جمهوری (باراک اوباما) و دولت ما این است… که هر تصمیمی گرفته می‌شود در قالب تلاش و همکاری بین‌المللی باشد».

چاک هیگل می‌گوید «رویکرد ما این است که در جست‌وجوی ائتلافی بین‌المللی باشیم. و من فکر می‌کنم شما، شمار کشورهایی که موضعی عمومی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گرفته‌اند، می‌بینید».

ترکیه پس از «حمله شیمیایی» سی‌ام مرداد ماه اعلام کرده بود که به هر ائتلاف بین‌المللی که علیه دولت بشار اسد شکل بگیرد، می‌پیوندد. عربستان سعودی نیز خواستار اقدامی قاطع و جدی بین‌المللی علیه سوریه شده است.

دولت فرانسه نیز پس از حمله سی‌ام مرداد ماه از لزوم برخوردی نظامی با سوریه در صورتی‌که ثابت شود حکومت سوریه مسئول آن بوده سخن گفته است.

کاخ سفید، پس از رای‌گیری در پارلمان بریتانیا اعلام کرده بود که تصميم باراک اوباما بر اساس بهترين انتخاب برای منافع ملی آمريکا خواهد بود.

به گزارش رويترز، کاتلين هايدن، سخنگوی کاخ سفيد، در بيانيه‌ای اعلام کرد آمريکا به مشورت با بريتانيا درباره سوريه ادامه خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفيد گفت: باراک اوباما بر اين باور است که منافع اساسی آمريکا در معرض خطر است و کسانی که هنجارهای موجود درباره سلاح‌های شيميايی را ناديده گرفته‌اند، بايد پاسخگوی اين عمل خود باشند.

بخشی از برآوردهای اطلاعاتی بریتانیا در مورد حمله هفته گذشته در سوریه منتشر شده است که در آن مسئولیت این حمله «به احتمال بسیار زیاد» متوجه دولت سوریه شده است.

مقام‌های آمریکایی نیز حکومت بشار اسد را مسئول حمله سی‌ام مرداد معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز گزارشی منتشر کرده و از قول برخی مقام‌های آمریکایی گفته است که «پرسش‌هایی» در مورد قطعی بودن حمله سی‌ام مرداد به دست حکومت بشار اسد وجود دارد.

۳۰ مرداد ماه مخالفان دولت سوریه، تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده‌اند که می‌گویند پس از «حمله شیمیایی» نیروهای دولتی به حومه دمشق گرفته شده است. دولت سوریه مخالفان خود را مسئول این حمله دانسته است، آنچه با تائید ایران و روسیه، هم‌پیمانان دمشق روبه‌روست.

بازرسان سازمان ملل که در حال حاضر مشغول تحقیقات در محل این حمله هستند به کار خود در روز جمعه پایان داده و قرار است روز شنبه خاک سوریه را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG