لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

پنتاگون گزینه‌های نظامی احتمالی در مورد سوریه را «سنجیده است»


چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، اول شهریور، به خبرنگاران گفت پنتاگون توان نظامی خود را در آب‌های اطراف سوریه در حالتی دارد که اگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم به اجرای گزینه‌ای نظامی در مورد دمشق بگیرد، سربازان آماده اجرا باشند.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید فرماندهان آمریکایی «گزینه‌های» گوناگونی را در مورد سوریه آماده و به باراک اوباما، در صورتیکه بخواهد دستور حمله به حکومت سوریه بدهد، ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس از قول وزیر دفاع آمریکا گفته است نیروهای دریایی آمریکا در مدیترانه به سوریه نزدیک‌تر می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید چاک هیگل جزئیاتی در مورد این گزینه‌ها بیان نکرد؛ او گفته است وظیفه وزارت دفاع این است که گزینه‌هایی برای همه احتمالات را برای رئیس‌جمهوری آماده کند.

یک مقام رسمی وزارت دفاع نیز اعلام کرد ناوگان دریایی آمریکا در مدیترانه به چهارمین کشتی جنگی‌ای که قادر به پرتاب موشک‌های پیشرفته کروز است، مجهز می‌شود.

در عین حال یک ناو دیگر نیز که قرار بود به بندر خانگی خود در نورفولک باز گردد در دریای مدیترانه باقی می‌ماند.

هر چهار ناو جنگی در این دریا به موشک‌های تاماهاک مجهزند که از نوع کروز‌، سرعت آن‌ها مادون سرعت صوت و قابل استفاده در هرگونه شرایط آب‌وهوایی‌اند.

گفته های چاک هیگل کم‌وبیش همزمان است با مصاحبه باراک اوباما با شبکه سی‌ان‌ان پیرامون برنامه‌های احتمالی آن کشور در مورد سوریه؛ آقای اوباما در این مصاحبه گفته است تصمیمات اشتباه می‌تواند آمریکا را «در شرایطی بسیار دشوار گرفتار کند... و آن را به مرحله‌ای بکشاند که دست به مداخله‌ای بسیار پرهزینه و سخت بزند که اتفاقا به موج خشم در منطقه دامن بزند».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به برخی انتقادها از عدم مداخله نظامی آمریکا در سوریه گفت: «اگر ایالات متحده بدون مجوز سازمان ملل متحد و بدون ارائه مستندات روشن به کشور دیگری حمله کند، آیا قوانین بین‌المللی از این اقدام حمایت می‌کنند؟»

او تاکید کرده است که تمام هزینه‌هایی را که اقدام نظامی در پی خواهد داشت باید محاسبه کرد.

سوریه طی روزهای گذشته و پس از «حمله‌ای» که مخالفان دولت بشار اسد می‌گویند یک «حمله شیمایی» بوده و گفته می‌شود بین ۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر در آن کشته شده‌اند، در مرکز توجه سیاستمداران به‌ویژه در آمریکا قرار گرفته است.

چهارشنبه ۳۰ مرداد، مخالفان دولت سوریه، نیروهای ارتش بشار اسد را متهم به حمله با «گاز سمی» به محلی در حومه دمشق کردند. آنچه دولت سوریه رد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل گفته است از این خبر بهت‌زده شده و خواسته تا بدون هدر دادن وقت اجازه بازرسی از محل به بازرسان ملل متحد داده شود.

آمریکا نیز گفته است نیروهای اطلاعاتی آن کشور در حال تحقیق در مورد این حمله هستند.

دبیر کل سازمان ملل این حمله را «جنایت» محتمل «علیه بشریت» نامیده است و گفته چنانچه ثابت شود، مرتکبان آن با عواقبی جدی روبه‌رو خواهند شد.

وزیر دفاع آمریکا روز گذشته گفت او توقع دارد که نیروهای اطلاعاتی آمریکا به زودی اطلاعاتی را در مورد این «حمله» در حومه دمشق ارائه کنند.

چاک هیگل گفته است، آمریکا از نزدیک با هم‌پیمانان خود در این مورد همکاری می‌کند.
XS
SM
MD
LG