لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

وزیر خارجه بریتانیا: شکست مذاکرات اتمی، خاورمیانه را به رقابت تسلیحاتی می‌کشاند


فیلیپ هاموند (نفر وسط) همراه همتایانش از (راست به چپ) فرانسه، آمریکا و آلمان و خانم فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا: قدرت‌های غربی طرف مذاکره با ایران
فیلیپ هاموند (نفر وسط) همراه همتایانش از (راست به چپ) فرانسه، آمریکا و آلمان و خانم فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا: قدرت‌های غربی طرف مذاکره با ایران

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید شکست احتمالی مذاکرات اتمی جاری با ایران، به معنای ایجاد خاورمیانه‌ای «به طور اساسی» بی‌ثبات‌تر و درگیر شدن کشورهای آن در رقابتی تسلیحاتی خواهد بود.

گفته‌های آقای هاموند که دفتر او آن‌ها را منتشر کرد، در ساعات پایانی روز پنجم فروردین ماه و ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات تازه ایران و آمریکا در لوزان سوئیس مطرح شده است؛ مذاکراتی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن را «بسیار حساس» توصیف کرده و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد آن گفته است در صورت شکست «رژیم تحریم‌ها دچار فروپاشی می‌شود».

خبرگزاری رویترز از سخنرانی منتشر شده و به نقل از وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید ادامه راه فعلی، توافق میان طرف‌ها را «در دسترس» قرار می‌دهد.

اما او افزوده است «برای رسیدن (به توافق) نوبت ایران است که انعطاف نشان دهد و تصمیمی قاطع بگیرد».

فیلیپ هاموند بر گفته‌های پیشین خود و مقام‌های ارشد قدرت‌های غربی درگیر مذاکره با ایران تاکید کرده است که «بهتر است توافقی نداشته باشیم تا اینکه به توافق بدی برسیم».

هاموند پس از این تاکید دوباره، سخنان خود را اینطور ادامه داده است: ولی باید در مورد جایگزین احتمالی، چشمان خود را باز کنیم. نرسیدن به توافق به معنی محدود نشدن غنی‌سازی [اروانیوم]، محدود نشدن توسعه و تحقیقات [اتمی] و دسترسی نداشتن به ابزار مستقل رصد و راست‌آزمایی [فعالیت‌های ایران] است. یعنی، به طور اساسی، خاورمیانه‌ای بی‌ثبات‌تر با چشم‌انداز یک رقابت تسلیحاتی در منطقه.

توئیتر فیلیپ هاموند: سخت کار می‌کنیم تا به توافق برسیم

بریتانیا، همراه آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان، کشورهای موسوم به ۵+۱ را تشکیل می‌دهند که طرف گفت‌وگوها با ایران در مورد برنامه اتمی تهران هستند. برنامه‌ای که ایران می‌گوید تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و غرب ظن آن دارد که هدف نهایی آن دسترسی به جنگ‌افزار هسته‌ای است.

XS
SM
MD
LG