لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

تالاب هامون در فهرست یونسکو «ثبت شد»


بنا بر گزارش‌ها از ایران، تالاب هامون در جریان چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست کره زمین، در فهرست سازمان آموزشی‌فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسیده‌است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان، اول فرودین ماه به خبرگزاری ایرنا گفته است «در آستانه نوروز اگرچه سخت و طاقت‌فرسا بود اما در نشست پرو اتفاق بزرگ رقم خورد و تالاب هامون در فهرست ذخیره‌گاه‌های بین‌المللی یونسکو ثبت شد.»

چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست زمین در لیما، پایتخت پرو برپا شده است.

سعید محمودی گفته است ثبت تالاب در فهرست یونسکو «با وجود کارشکنی‌های مداوم برخی مرتجعان» صورت گرفته است.

در پیامی که خبرگزاری ایرنا به نقل از این مقام دولتی منتشر کرده، در مورد این «کارشنکی‌ها» و یا افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند، توضیحی داده نشده است.

به گزارش ایرنا با ثبت این تالاب در یونسکو، «بودجه‌های بین‌المللی برای مدیریت تالاب افزایش می‌یابد و موضوع حق آبه هامون با جدیت بیشتری دنبال می‌شود».

مقام‌های ایرانی می‌گویند احیا و حفاظت از هامون به طور مشخصی به حق آبه آن نیز بستگی دارد. این موضوع دادخواستی حقوقی را در بر می‌گیرد که به حق‌ آبه ایران از رودخانه هیرمند در افغانستان باز می‌گردد. هیرمند از ولایت هلمند به دریاچه هامون در سیستان و بلوچستان می‌ریزد. اختلافات بر سر این موضوع سال‌هاست میان ایران و افغانستان ادامه دارد. [بیشتر بخوانید]

هامون از جمله تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران است که در وضعیت بحرانی قرار دارد. دولت ایران در پاییز سال گذشته لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های ایران را به مجلس شورای اسلامی فرستاده بود. دریاچه هامون نیز از جمله تالاب‌هایی‌ست که حفاظت از آن در طرح‌ جدید دولت ایران قرار دارد.

بنا بر گزارش‌ها از ایران «خشکی تالاب هامون» از جمله دلايل وجود ريزگردها در منطقه سيستان و بلوچستان است.

دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران است.

ایران در فهرست یونسکو، ۱۰ ذخیره‌گاه ثبت شده دارد که اکنون شمار آنها به ۱۱ می‌رسد.

XS
SM
MD
LG