لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

آتش‌بس با هدف تخلیه شورشیان از حلب «آغاز شد»


نمایی از جنوب شرقی حلب
نمایی از جنوب شرقی حلب

یک رسانه وابسته به حزب‌الله لبنان می‌گوید توافقات برای انجام آتش‌بس به نتیجه رسیده و با آغاز ترک تخاصم، طی «ساعت‌های آینده»، شورشیان از بخش شرقی حلب خارج خواهند شد.

یک مقام دولتی سوریه نیز به خبرگزاری‌ها گفته عملیات برای آماده‌سازی خروج شبه‌نظامیان شروع شده‌است.

رویترز از «رسانه‌ای وابسته به حزب‌الله لبنان» نقل کرده‌است که «ارتباطات مستمر بین طرف‌های حاضر در مذاکرات [بر سر آتش‌بس در حلب] به بازبینی آتش‌بس و اجرای آن برای فراهم کردن مراتب خروج گروه‌های مسلح از مناطق شرقی در ساعت‌های پیش‌رو، انجامید».

خبرگزاری فرانسه و رویترز به نقل از مقام یا مقام‌های دولت سوریه، ۲۵ آذر ماه گفته‌اند «عملیاتی که هدف از آن آماده سازی مراتب خروج افراد مسلح در شرق حلب است، آغاز شده».

یک مقام شورشیان مخالف بشار اسد نیز در گفت‌وگو با رویترز تائید کرده آتش‌بس از ساعت ۲:۳۰ بامداد ‌آغاز شده‌است.

سازمان صلیب سرخ جهانی نیز در بیانیه‌ای گفته است شورشیان از این نهاد و هلال احمر سوریه خواسته‌اند به انتقال مجروحان کمک کنند.

مخالفان دولت بشار اسد در شرق حلب، پیش‌تر از آغاز آتش‌بس در ساعت‌های اولیه روز پنج‌شنبه خبر داده بودند. اما همان‌موقع رسانه‌های وابسته به حزب‌الله لبنان اظهار داشتند که اجرای آتش‌بس با «مشکل بزرگی» روبه‌رو شده‌است.

حلب تقریبا به طور کامل به تصرف نیروهای دولتی بشار اسد و متحدان آن درآمده‌است. قرار بود تخلیه باقی‌مانده شورشیان از مناطق شرقی این شهر، از بامداد روز چهارشنبه آغاز شود. اما با فرا رسیدن ساعت اعلام شده و گذشتن زمان، گزارش شد هنوز کسی از مناطق شرقی خارج نشده‌است.

اندکی نگذشت که گزارش‌های تازه‌ای منتشر شد و گفته شد ایران با شروط تازه‌ای در مورد تخلیه زخمی‌شدگان از دو روستای شیعه‌نشینِ تحت محاصره گروه‌های شورشی، مانع از برقراری آتش‌بس شده‌است.

پس از آن گروه نورالدین زنکی، از گروه‌های عمده شورشی گفت توافق تازه‌ای حاصل شده که روستاهای محاصره‌شده در استان ادلب را هم در بر می‌گیرد.

ایران و حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.

XS
SM
MD
LG