لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

اعتراضات دانش‌آموزی به سوالات امتحان نهایی در ایران


خبرگزاری دانا از گسترش اعتراضات دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان به «سخت بودن» امتحانات نهایی به «شهرهای ایران» خبر داده است.

به گزارش روز دوشنبه (دهم خرداد) این خبرگزاری، دانش‌آموزان سوم دبیرستان در شهرهای یزد، خراسان جنوبی، کرمان، گرگان، شاهرود و اصفهان، با تجمع مقابل آموزش و پروش و آتش زدن کتاب‌ها اعتراض خود را به آنچه «خارج از کتاب و مفهومی بودن امتحانات نهایی» می‌خوانند، نشان دادند.

در روزهای گذشته نیز به علت «بسیار سخت‌‌تر» بودن سوالات امسال امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان‌ها نسبت به سال‌های گذشته، «مفهومی بودن» بسیاری از سوالات و «خارج از چارچوب کتاب» قرار داشتن آنها اعتراضات مشابهی در ایلام، شیراز و تهران صورت گرفته بود.

در برخی از شبکه‌های اجتماعی نیز این دانش‌آموزان با هشتگ‌های «اعتراض به امتحانات نهایی» اعتراض‌های خود را مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا هم نوشته که «شوک» دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان نسبت به سخت بودن سوالات امتحانی از تهران شروع شد و «به صورت سریالی» به سایر شهرهای ایران سرایت پیدا کرد.

ایلنا موضع وزرات آموزش و پرورش مقابل این اعتراضات و رد کردن سخت بودن آن را موجب ادامه یافتن اعتراضات عنوان کرده است.

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اندکی پس از این اعتراضات گفته بود که «از نظر ما امتحانات سخت نیست و سوالات از محتوای کتابی است که دانش‌آموزان در طول سال آن را خواندند.»

وی علت گستردگی این اعتراضات را نیز تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های اخیر و امکان هماهنگی برای اقدام اعتراضی در فضای مجازی اعلام کرده بود.

عمادی به خبرگزاری مهر هم گفته بود «اشکالاتی که دانش آموزان نسبت به سختی امتحانات دارند وارد نیست و امتحان مجددی گرفته نمی‌شود.»

مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های اصفهان و خراسان رضوی هم اعتراض‌دانش‌آموزان به امتحانات نهایی را «بی‌مورد» دانسته و گستردگی اعتراضات را ناشی از کارکردهای فضای مجازی دانسته‌اند.

مقام‌های آموزش و پرورش در حالی اعتراضات دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان را بی‌مورد می‌دانند که یکی از معلمان ریاضی که نامش فاش نشده در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته «سوالاتی که داده شده بود؛ در حد بچه‌ها نبود.»

آن‌طور که وی پس از تصحیح ورقه‌های امتحانی مشاهده کرده، «نمرات پایین است و نسبت به سال قبل، میانگین دو یا سه نمره پایین آمده است.»

نمرات امتحان نهایی سال سوم دبیرستان از آن رو دارای اهمیت است که معدل این سال تحصیلی در نتیجه کنکور ورود به دانشگاه تاثیرگذار است.

XS
SM
MD
LG