لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

استفاده آمریکا از «موشک‌اندازی تازه» در حملات به «داعش» در سوریه


از این سامانه پیشتر در عراق و افغانستان استفاده شده بود. این تصویر موشک‌انداز و کامیون حامل آن را در سال ۲۰۰۵ میلادی نشان می‌دهد.
از این سامانه پیشتر در عراق و افغانستان استفاده شده بود. این تصویر موشک‌انداز و کامیون حامل آن را در سال ۲۰۰۵ میلادی نشان می‌دهد.

مقام‌های آمریکایی ۱۳ شهریور ماه گفتند ارتش آن کشور با استفاده از «موشک‌انداز تازه‌ای»، از داخل خاک ترکیه، مواضع گروه «حکومت اسلامی» را در مرز آن با سوریه هدف قرار داده‌است.

به گفته جاش ژاکس، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی (ناظر بر عملیات آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا)، از «سامانه موشک‌انداز با قابلیت حمل‌ونقل بسیار بالا» که به اختصار «ها‌یمارس» نامیده‌ می‌شود، در «حملات موفق» روز جمعه، علیه مواضع و ساختمان‌های «داعش» در مرز سوریه با ترکیه استفاده شده‌است.

برت مک‌گورک، نماینده رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» نیز در توئیتر خود گفته این «راکت‌انداز به تازگی» برای حملات علیه «داعش» سوریه مورد استفاده قرار گرفته‌است.

«هایمارس» که بر کامیون‌های اندازه متوسط «ام‌تی‌وی»، قرار می‌گیرد، راکت‌اندازی‌ست که قابلیت پرتاب ۶ موشک زمین‌به‌زمین را دارد و برد آن، بنا بر اطلاعات منتشرشده در مورد این سامانه، نزدیک به ۵۰۰ کلیومتر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی گفته این سامانه که از «هدف‌گیری خیلی دقیق و برد قابل ملاحظه‌ای» برخوردار است، در حمایت از نیروهای مورد حمایت آمریکا در نبرد علیه «حکومت اسلامی» در منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌است.

به گفته آقای ژاکس «هایمارس [سامانه‌ای] نادر است، خرابی‌های حاشیه حملات را کاهش داده، در مقایسه با پیامدی که دارد، انفجار نسبتا کمی ایجاد می‌کند و در همه شرایط اقلیمی قابل استفاده است».

سفارت آمریکا در آنکارا نیز در توئیتر خود پستی در این مورد منتشر کرده و از این موضوع به‌عنوان «تازه‌ترین گام در همکاری میان آمریکا و ترکیه در راستای نبردها علیه داعش» نام برده‌است.

از موشک‌انداز «هایمارس» پیش از این در عراق و افغانستان استفاده شده بود، اما انتشار خبر استفاده از آن در حملات علیه «حکومت اسلامی» در سوریه، تازگی دارد.

به گفته سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی، هایمارس وارد حملات معمول ائتلاف شده و استفاده از آن در زمین یک عضو ناتو (ترکیه) و با به‌کارگیری نیروهای ارتش آمریکا، ادامه خواهد داشت.

خبر استقرار این سامانه در ترکیه به اردیبهشت ماه گذشته باز می‌گردد؛ در آن زمان روزنامه ترکیه‌ای «صباح» به نقل از مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفته بود اعضای ناتو امیدوار هستند از «هایمارس» در حملات حمایتی از شورشیان مورد حمایت غرب، استفاده شود.

ترکیه در حال حاضر مشغول انجام عملیاتی در خاک سوریه است که از یک سو علیه ائتلافی از شورشیان عمدتا کُرد صورت می‌گیرد؛ شورشیانی که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، و از سوی دیگر مواضع «داعش» را هدف قرار داده‌است.

آمریکا خواستار تمرکز بر انجام حملات علیه «حکومت اسلامی» و توقف درگیری‌های ترکیه و شورشیان عمدتا کرد شده، اما این نبردها همچنان ادامه داشته و به تازگی به شهر کوبانی در مرز سوریه با ترکیه نیز کشیده شده‌است.

XS
SM
MD
LG