لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

«هکرهای روسی ۱٫۲ میلیارد رمز عبور را ربوده‌اند»


تحقیقات یک شرکت رصد امنیت فضای مجازی در آمریکا، نشان می‌دهد که «هکرهای روسی»، ۱٫۲ میلیارد رمز عبور (پسورد) کاربران اینترنتی را از شرکت‌های بزرگ آمریکایی و دیگر شرکت‌ها ربوده‌اند؛ آنچه می‌تواند «بزرگ‌ترین» رخنه اطلاعاتی تاریخ باشد.

شرکت آمریکایی «هولد سکیوریتی» در بیانیه‌ای در روز ۱۴ مرداد گفته است هکرها، نام و رمز عبور کاربران را از ۴۲۰ هزار وب‌سایت کوچک و بزرگ جمع‌آوری کرده‌اند.

شرکت هولد به کاربران هشدار داده است که اگر اطلاعات آنها جایی در فضای وب است، ممکن است از این رخنه اطلاعاتی در امان نمانده باشد.

به گفته هولد سکیوریتی اطلاعات کاربران لزوما به طور مستقیم از خود آنها ربوده نشده است، بلکه ممکن است از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، یا کسانی که اطلاعات نزدشان سپرده شده، حتی دوستان و اعضای خانواده، جمع‌آوری شده باشد.

به گفته هولد، خرابکاران فضای مجازی اطلاعات را از هکرها در بازار سیاه به دست می‌آورند، برای کاربران بدافزار می‌فرستند، آنچه خود اجازه می‌دهد به وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنند.

این شرکت امنیت فضای مجازی این هکرها که بر اطلاعات مجازی متمرکز شده بودند در نهایت توانسته‌اند انبوهی از رمزهای عبور را بربایند.

برای این گروه که نام آن «سایبر وُور» عنوان شده تفاوتی بین سایت‌های کوچک و بزرگ نبوده است؛ «آنها فقط شرکت‌های بزرگ را هدف قرار نداده‌اند، بلکه هر وب‌سایتی که قربانیانشان به آنها سر زده‌اند را هدف گرفته‌اند.

فهرستی که شرکت هولد از سایت‌هایی که به آنها رخنه شده پیدا کرده، شرکت‌هایی بزرگ در سراسر دنیا را در کنار سایت‌های شخصی در بر می‌گیرد.

گزارش‌ها در عین حال حاکی از آن است که این هکرها از روسیه می‌آیند. کلمه «وُور» در روسی به معنی «دزد» است.

در عین حال روزنامه نیویورک‌تایمز که نخستین بار از این رخنه اطلاعاتی گزارشی تهیه کرده بود، گفته بود پایگاه این گروه جایی در مناطق جنوبی مرکز روسیه است.

خبرگزاری فرانسه از نیویورک تایمز نقل کرده است که اعضای این گروه نه چندان بزرگ، در دهه دوم زندگی خود هستند و به نظر می‌رسد سرورهای آنها نیز روسی است.

XS
SM
MD
LG