لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۸

سوریه و نبرد با «حکومت اسلامی»؛ اولاند به دیدار پوتین می‌رود


پوتین و اولاند در دیداری در سال گذشته در پاریس
پوتین و اولاند در دیداری در سال گذشته در پاریس

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای گفت‌وگوهایی که محور آن بحران سوریه و نحوه نبردها علیه «حکومت‌ اسلامی» و گروه‌های افراطی‌ست، روز پنج‌شنبه ۵ آذر، به روسیه می‌رود.

این سفر در حالی انجام می‌شود که سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه، به بحران منطقه ابعاد تازه‌ای داده است.

آقای اولاند با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مسکو به گفت‌وگو می‌نشیند. گفت‌وگوها پس از آن برنامه‌ریزی شد که حملات مرگبار پاریس به دست افراد وابسته به «حکومت اسلامی» ۱۳۰ کشته برجای گذاشت. حملاتی که گروه بزرگی از کشورها از جمله ایران و روسیه آن را محکوم کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری سوریه روز دوشنبه در تهران دیداری با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی داشت، که محور آن دیدار نیز گفت‌وگو در مورد وضعیت سوریه بود.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند. برخی دیگر از طرف‌های گفت‌وگو در مورد جنگ داخلی آن کشور، مانند فرانسه و ترکیه از مخالفان بشار اسد محسوب می‌شوند.

تا چندی پیش احتمالاتی مطرح شده بود که رئیس‌جمهوری فرانسه در پی ایجاد ائتلافی بزرگ‌تر علیه «حکومت اسلامی» در سوریه است. ائتلافی که ممکن بود به شکلی روسیه را نیز در بر گیرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۲۷ آبان ماه تاکید کرده بود چیزی که ائتلاف مایل است ببیند تمرکز روسیه بر ضربه زدن به «تهدید اصلی یعنی داعش» است.

سوم آذر ماه اولاند به دیدار اوباما رفت و فرانسه و آمریکا تصمیم خود را برای تشدید حملات علیه «حکومت اسلامی» اعلام کردند.

اما از آن زمان تا روز پنج‌شنبه که پوتین و اولاند دیدار خواهند کرد رخداد دیگری نیز به وقوع پیوسته است؛ سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه که مانند فرانسه و آمریکا عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید روسیه در پی این رخداد بر شمار حملات خود به شورشیان مورد حمایت غرب افزوده است، در نتیجه به نظر نمی‌رسد در شرایط تازه تشکیل ائتلافی بزرگ‌تر علیه حکومت اسلامی چندان شدنی باشد و ممکن است طرف‌ها در نهایت تنها بر تلاش‌ها برای انجام اقداماتی هماهنگ بیافزایند.

در هر صورت یک مقام ارشد فرانسوی به این خبرگزاری گفته است، آنها به این نتیجه رسیده‌اند که با پوتین همکاری کنند و به همین منظور نیز تلاش خواهند کرد او را راضی کنند با برخی شرایطی که از قبل تعیین شده، کنار بیاید.

فرانسه از مسکو خواسته است به رئیس‌جمهوری سوریه فشار آورد تا دست از حملات با «بمب‌های بشکه‌ای» بردارد، حملات خود را محدود به «حکومت اسلامی» و گروه‌های افراطی مشابه بکند و در نهایت گذاری سیاسی در سوریه بدون بشار اسد را بپذیرد.

جنگ داخلی سوریه در پنجمین سال خود قرار دارد؛ با ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره و پناهجو، از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی جهانی به شمار می‌رود. بحران سوریه بخش مهمی از گفت‌وگوهای نشست سران کشورها در هفتادمین گردهمایی همگانی اعضای سازمان ملل را تشکیل داد.

XS
SM
MD
LG