لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

اعتراضات علیه پکن در هنگ‌کنگ ادامه دارد


اعتراضات ضد چینی در هنگ‌کنگ علیه محدودیت‌های مدنی و سیاسی اعمال شده از سوی پکن، در خیابان‌های مرکزی این منطقه همراه با درگیری با پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور ادامه داشته و بامداد روز دوشنبه، هفتم مهر ماه، نخستین روز کاری هفته، گزارش‌ها از حضور معترضان در خیابان‌ها و ادامه تظاهرات حکایت دارد.

روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست»، چاپ هنگ‌کنگ، از وب‌سایت دولت اجرایی این منطقه، نقل کرده است که «با آرام‌تر شدن معترضان»، پلیس ضد شورش از خیابان‌ها عقب کشیده شده است.

سخنگوی دولت از معترضان در خیابان‌ها خواسته است اجازه دهند عبور و مرور روزمره برقرار شود تا نیروهای امدادی بتوانند رفت‌وآمد کرده و فعالیت بخشی از وسایل نقلیه همگانی از سر گرفته شود.

این روزنامه در عین حال می‌گوید در ساعت هفت صبح روز دوشنبه، برخی بانک‌های این منطقه، شعبه‌های خود در مناطقی که اعتراضات در آنها جریان دارد را موقتا تعطیل کردند.

در ساعات اولیه صبح، بانک مرکزی هنگ‌کنگ اعلام کرد به فعالیت‌های معمول خود ادامه می‌دهد.

گروهی از قانون‌گذاران «پان‌دمکرات» (هواداران استقلال بیشتر منطقه) خواسته‌اند تا جلسه‌ای اضطراری برای مذاکره در مورد استیضاح لانگ چون‌ئینگ، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ، برگزار شود.

شب یک‌شنبه هشتم مهر ماه و بامداد روز دوشنبه اعتراضات با درگیری با پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور در قلب تجاری و بخش‌های مرکزی منطقه هنگ‌کنگ همراه شده است.

اعتراضاتی که طی روزهای اخیر، مجددا، و علیه محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت مرکزی پکن بر این منطقه که از نوعی خودمختاری برخوردار است، بالا گرفته‌اند.

هنگ‌کنگ از ۱۷ سال پیش و زمانی که کنترل آن از بریتانیا به چین واگذار شد از آزادی‌های سیاسی و مدنی بیشتری در مقایسه با خود چین بهره‌مند است.

اما دولت مرکزی چین، که رابطه خود با هنگ‌کنگ را بر اساس «یک کشو دو سیستم» تعریف می‌کرد، شرایط و قوانین تازه‌ای را مقرر کرده است که برای نمونه انتخابات «مدیر اجرایی» و تصمیم‌گیرندگان در این منطقه را به چهره‌های نزدیک به حزب کمونیست محدود می‌کند.

اعتراضات تازه خیابانی از روز جمعه، با تحصن گروهی از دانشجویان، آغاز شد. پیش از آن دانشجویان حضور در کلاس‌ها را تحریم کرده و جنبش جوان دانشجویی منطقه، صدها دانشجو را با خود همراه کرده بود.

مقام‌های هنگ‌کنگی می‌گویند که اعتراضات فعلی «غیر قانونی» است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آخرین باری که از گاز اشک‌آور در این منطقه استفاده شده بود، سال ۲۰۰۵ میلادی (هشت سال پیش) بود.

مرکز اطلاع‌رسانی هنگ‌کنگ می‌گوید در درگیری‌های یک‌شنبه دست‌کم ۳۸ نفر زخمی شده‌اند.

علاوه بر جنبش دانشجویی فعال در اعتراضات، جنبش مشهور «سنترال را اشغال کن» نیز همراه با شهروندان معترض در تظاهرات حضور دارد.

«سنترال» از مهم‌ترین مناطق تجاری هنگ‌کنگ است که بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها را در خود جای داده است.

معترضان خواستار، اشغال مراکز دولتی و تجاری منطقه هستند.

XS
SM
MD
LG