لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

معترضان هنگ‌کنگی به خیابان‌ها بازگشتند


معترضان از چتر در مقابله با اسپری فلفل پلیس استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل اعتراضات عمدتا دانشجویی به «انقلاب چتری» مشهور شده است
معترضان از چتر در مقابله با اسپری فلفل پلیس استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل اعتراضات عمدتا دانشجویی به «انقلاب چتری» مشهور شده است

معترضان مخالف سیاست‌های چین در هنگ‌کنگ، پس از آنکه پلیس طی روزهای گذشته موانع آنها را از خیابان‌ها برچید، بار دیگر از شب جمعه و بامداد شنبه به اشغال یکی از مناظق شلوغ این شهر پرداختند؛ آنچه با واکنش خشن نیروهای پلیس همراه شده است.

در ناحیه منگ‌کک، از مناطق مرکزی و شلوغ شهر، هزاران معترض هوادار آزادی‌های سیاسی، تنها ساعاتی پس از برچیده شدن موانعشان، بار دیگر به تظاهرات پرداخته‌اند. صدها معترض نیز در ناحیه «جزیره هنگ‌کنگ»، منطقه تجاری و اداری شهر، تجمع کرده‌اند.

نیروهای پلیس از باتوم و اسپری فلفل علیه معترضان استفاده کرده‌اند؛ درگیری‌های تازه در مورد نتیجه موفقیت گفت‌وگوها میان دولت اجرایی این منطقه ویژه اداری و معترضان تردیدهای بیشتری به وجود آورده است.

معترضانی که خواستار برگزاری انتخاباتی نزدیک به اصول دمکراتیک در سال ۲۰۱۷ هستند، بر سر اصلاحات تازه‌ای که انتخاب رئیس دولت اجرایی را محدود به نامزدهای نزدیک به حکومت مرکزی چین می‌کند، با دولتمردان خود اختلاف دارند.

پکن که خود اصلاحات جدید را تصویب کرده است، هیچ نشانی از عقب‌نشینی از آن بروز نداده است؛ دولت اجرایی هنگ‌کنگ گفته است مذاکراتی با مخالفان انجام می‌دهد، با این همه از معترضان خواسته است خیابان‌ها را ترک کنند.

روزنامه «سوث‌چاینا مورنینگ‌ پست» می‌گوید در تازه‌ترین دور اعتراض‌ها و درگیری‌ها، شماری نیز بازداشت شده‌اند، خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های دولتی شمار بازداشت‌شدگان را ۲۶ نفر اعلام و نقل کرده است که ۱۵ نفر از نیروهای پلیس نیز مجروح شده‌اند.

اعتراضاتی که از شب جمعه آغاز شده، ساعاتی پس از آن که لانگ چون‌ئینگ، رئیس دولت اجرایی هنگ‌کنگ، پیشنهاد کرد با رهبران جنبش دانشجویی گفت‌وگو کند، صورت می‌گیرد.

تنها ساعاتی پیش از پایان روز جمعه صدها نیروی پلیس، با حضوری گسترده در خیابان‌های مرکزی شهر، معترضان را مجبور به تخلیه مراکز تجمع آنها کرده بودند.

رسانه‌های هنگ‌کنگ از قول «دفتر روابط عمومی» شهر می‌گویند در ساعت دو بامداد چیزی نزدیک به ۹ هزار معترض باردیگر در منطقه منگ‌کک جمع شده‌اند. این اولین بار از زمان آغاز اعتراض‌ها است که پلیس شمار تخمینی تظاهرکنندگان را اعلام می‌کند.

هنگ‌کنگ یک منطقه ویژه اداری‌ست که کنترل آن نزدیک به دو دهه پیش از بریتانیا به چین انتقال یافت. این منطقه تحت سیاست «یک کشور دو سیستم» اداره می‌شود و به همین دلیل در مقایسه با چین، از آزادی‌های سیاسی، مدنی و قضایی بیشتری برخوردار است.

در ماه اوت گذشته پکن پیشنهاد داد تا مردم این منطقه در انتخابات عمومی، رئیس‌ دولت اجرایی خود را برگزینند.

هواداران دمکراسی نیز چنین خواسته‌ای را دارند. رئیس دولت اجرایی تا کنون به طور غیر مستقیم از سوی یک کمیته انتخاب می‌شد.

اما از سوی دیگر، چین نامزدهای انتخابات را محدود به کسانی کرده است که صلاحیت آنها تائید شود. آنچه معترضان می‌گویند عملا دولت اجرایی را بیش از پیش به پکن وابسته کرده و به مرور آزادی‌های سیاسی نسبی آن را از بین می‌برد.

XS
SM
MD
LG