لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

اعتراضات هنگ‌کنگ بار دیگر به خشونت کشیده شد


نیروهای پلیس طی سه روز گذشته شروع به جمع‌آوری موانع معترضان در خیابان‌های شهر کرده‌اند
نیروهای پلیس طی سه روز گذشته شروع به جمع‌آوری موانع معترضان در خیابان‌های شهر کرده‌اند

پلیس هنگ‌کنگ در ادامه اعتراضات ضد چینی در این شهر، در حالی‌که طی دو روز گذشته اقدام به جمع‌آوری موانع معترضان کرده، طی ساعت‌های گذشته از اسپری فلفل علیه متحصنین در خیابان‌‌ها استفاده کرده است. گزارش‌هایی نیز از ضرب و شتم تظاهرکنندگان منتشر شده است.

درگیری‌های تازه در بامداد چهارشنبه ۲۳ مهر ماه، در حالی رخ داده که در چین فشارها و اتهام‌ها بر تظاهرکنندگان افزایش یافته است.

در مطلبی که «چاینانیوز سرویس» از خبرگزاری‌های دولتی چین، منتشر کرده است، معترضان هنگ‌کنگی به انجام توطئه علیه قدرت پکن در این منطقه ویژه اداری متهم شده‌اند.

ژانگ شائومینگ، مدیر دفتر مرکزی دولت چین در هنگ‌کنگ (مهم‌ترین نهاد نظارتی پکن در منطقه) گفته است جنبش اخیر در این شهر دولت چین را «برانگیخته» است.

به گزارش «چاینانیوز سرویس» او می‌گوید این اعتراضات به «رویارویی افراطی در خیابان‌ها» تبدیل شده است.

از او در عین حال نقل شده که بهترین راه «برای آنکه همه مردم هنگ‌کنگ بهای گزافی ندهند» آن است که «هرچه زودتر» به اعتراضات خاتمه داده شود.

نیروهای پلیس هنگ‌کنگ ساعاتی پس از آن بود که بر شدت اقدامات خود در برچیدن موانع معترضان در ناحیه اداری و مناطق منتهی به مراکز دولت اجرایی شهر افزودند.

علاوه بر اسپری فلفل، بنا بر برخی گزارش‌ها نیروهای پلیس، معترضان را کتک زده‌اند؛ برای نمونه فیلمی که شبکه تی‌وی‌بی منتشر کرده گروهی از افراد ملبس به یونیفورم پلیس را نشان می‌دهد که یکی از معترضان دست‌بند زده شده را کتک می‌زنند. هیچ منبع رسمی این فیلم را تائید نکرده است.

معترضان در حال چیدن سنگ در خیابان‌ها برای جلوگیری از رفت‌وآمد
معترضان در حال چیدن سنگ در خیابان‌ها برای جلوگیری از رفت‌وآمد

در منطقه ادمیرالتی صدها تن از معترضان همچنان شب را در خیابان‌ها سپری کرده‌اند. اعتراضات علیه محدودیت‌های انتخاباتی که پکن قصد اعمال آن را در هنگ‌کنگ دارد، وارد سومین هفته شده است.

پلیس شهر می‌گوید ۴۵ نفر را طی ساعت‌های گذشته بازداشت کرده است. در میان بازداشت‌شدگان هشت نفر زن هستند.

عملیات برچیدن موانع معترضان از روز دوشنبه آغاز شد.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در این مورد صادر شده، پلیس منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، اعلام کرده بود برای آسان‌سازی رفت‌وآمد در منطقه ادمیرالتی و مونگ‌کوک (از مناطق مرکزی و شلوغ منطقه) به جمع‌آوری موانع می‌کنند.

XS
SM
MD
LG