لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

نمایندگان آژانس اتمی برای آغاز «اقدام مشترک» به تهران می‌روند


بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارند بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو نطارت کنند
بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارند بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو نطارت کنند
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای اجرای گام نخست توافقی که به اقدام مشترک ایران و طرف‌های گفت‌وگو موسوم است، ۲۸ دی‌ماه به این کشور می‌روند.

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر به کنگره آن کشور هشدار داده است از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کرده و بگذارد تا کارشناسان فنی کارشان را انجام دهند.

تازه‌ترین گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا علیه تحریم‌های جدید، در ۲۳ دی‌ماه و اندکی پس از آن به میان می‌آید که اوباما، پس از اعلام توافق طرف‌ها برای انجام برنامه مشترک، گفته بود تحریم‌های جدید علیه ایران را «وتو» خواهد کرد.

روز دوشنبه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز به قانون‌گذاران آمریکا از سوی دولت گفته است که از تصویب تحریم‌های جدید خودداری کنند.

سخنگوی کاخ سفید گفته است اگر ایران به اجرای توافق پایبند نماند و یا نتوانست به یک توافق جامع و نهایی با طرف‌های گفت‌وگو برسد، آن موقع با تحریم‌های جدید آمریکا و جامعه جهانی روبه‌رو می‌شود.

از سوی دیگر دولت آمریکا شب گذشته «نگرانی جدی» خود را در مورد «توافق» ایران و روسیه برای مبادله نفت در برابر کالا اعلام کرد.

این موضوع واکنشی‌ست به گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز که در آن به معامله‌ای بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار میان ایران و روسیه اشاره شده و بر اساس آن نفت ایران در برابر کالا از روسیه مبادله می‌شود.

کیتلین هیدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته است «اگر این موضوع درست است، می‌تواند در تناقض با توافق ۵+۱ و ایران و نیز دور زدن بالقوه تحریم‌های آمریکا باشد».

توافق برای اجرای اقدام مشترک از سوی ایران و قدرت‌های جهانی قرار است طی روزهای آینده عملی شود.

سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران به گفته بهروز کمالوند برای اجرای توافق‌نامه ژنو و نه به منزله استقرار آنها در ایران است.

این سخنان آقای کمالوند واکنشی‌ست به اخبار منتشر شده درباره راه‌اندازی نمایندگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران که سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره آن گفته است «مشخص نیست که منبع این خبر چیست و با چه هدفی منتشر شده است.»

اجرای عملی برنامه مشترک که هدف از آن تعلیق بخشی از برنامه‌های اتمی ایران و از سوی دیگر کاهش بخشی از تحریم‌هاست، قرار است از سی‌ام دی‌ماه آغاز شود.

علاوه بر این یک منبع دیپلماتیک روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که قدرت‌های جهانی و ایران «به احتمال زیاد» مذاکرات هسته‌ای خود را در ماه فوریه از سر می‌گیرند.

هدف از تازه‌ترین دور گفت‌وگوها رسیدن به توافقی گسترده در مورد برنامه اتمی ایران عنوان شده است؛ آنچه آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی بر آن تاکید دارند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دیپلمات‌های ارشد از هفت کشور قصد دارند پیش از آغاز مذاکرات فوریه، برای آماده کردن دستور کار مذاکرات جدید، گرد هم ‌آیند.

ایران و شش قدرت جهانی در سوم آذر ماه پس از سال‌ها مذاکرات بی‌نتیجه به توافقی موقتی بر سر برنامه اتمی تهران رسیدند، که از آن به عنوان گام نخست برای رسیدن به توافقی نهایی یاد شده است.

اما از سوم آذر ماه تا بیستم دی ماه میان طرف‌ها، گفت‌وگوهای فنی برای نحوه اجرای این توافق‌نامه جریان داشت که در نهایت بر سر آن نیز توافق حاصل شد.
XS
SM
MD
LG