لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

«اسناد پاناما»: ایسلند انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند


راهپیمایی هزاران نفر از مردم ایسلند در پی انتشار اسناد پاناما همچنان ادامه دارد
راهپیمایی هزاران نفر از مردم ایسلند در پی انتشار اسناد پاناما همچنان ادامه دارد

در پی انتشار «اسناد پاناما» و کناره‌گیری نخست‌وزیر ایسلند، دولت آن کشور نخست‌وزیر تازه‌ای انتخاب کرده و قرار است انتخابات زودهنگام در آن کشور برگزار شود.

سیگموندور داوید گونالگسون، نخستین سیاستمداران ارشد جهان به شمار می‌رود که پس‌لرزه‌های ناشی از انتشار «اسناد پاناما» به استعفای او از مقامش انجامید.

زیگوردو اینگی یوهانسون، ۱۸ فروردین به عنوان نخست‌وزیر تازه آن کشور معرفی شده و انتخابات نیز قرار است در اوایل پاییز پیش رو برگزار شود؛ خبرگزاری رویترز می‌گوید با این همه مشخص نیست همه این اقدامات می‌تواند از اعتراضات و ناخشنودی اجتماعی موجود بکاهد یا نه.

هزاران نفر از مردم ایسلند طی روزهای گذشته در خیابان‌ها دست به تجمع و راهپیمایی زده‌اند.

آقای گونالگسون ۱۷ فروردین ماه استعفا کرد؛ بر اساس «اسناد پاناما» که انتشار آن‌ها تازه آغاز شده، او متهم است که با کمک موسسه حقوقی پانامایی «موساک فونسکا»، شرکتی با نام «وینترز» در «ویرجین‌آیلند» ثبت کرده و در کنار مقام دولتی، به تجارت نیز مشغول بوده است.

سیگموندور داوید گونالگسون گفته بود از مقامش کناره نخواهد گرفت.

دولت ایسلند می‌گوید تصمیمش برای برگزاری انتخابات زودرس در پاییز، برای آن است که فرصتی برای روند گذار فعلی در وضعیت اقتصادی آن کشور وجود داشته باشد.

ایسلند در پی بحران‌های اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی دست به اصلاحاتی ساختاری در اقتصاد خود زد. هشت سال پیش این کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود.

آقای یوهانسون، نخست‌وزیر تازه، گفته است دولت همچنان به اجرای اصلاحات اقتصادی فعلی ادامه می‌دهد.

اسناد پاناما، مدارکی‌ست که احتمالا بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین افشاگری تاریخ، در مورد سیاستمداران، رهبران، ستارگان و چهره‌های سرشناس جهان به شمار می‌رود. این مدارک از یک شرکت حقوقی به نام «موساک فونسکا» درز پیدا کرده و در مورد کمک‌های آن شرکت به رهبران و ثروتمندان جهان برای گریز از پرداخت مالیات با استفاده از ذخیره اموال خود در کشورهای دیگر است.

XS
SM
MD
LG