لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

حزب مردم در انتخابات هند به پیروزی «تاریخی» دست یافت


نارندرا مودی
نارندرا مودی

حزب ملی‌گرای «مردم» (بهاراتیا جاناتا)، به رهبری نارندرا مودی، در انتخابات پارلمانی هند به پیروزی دست یافت؛ آنچه پایانی بر حکومت خاندان نهرو-گاندی در حزب کنگره و سرفصلی در کشورداری آن کشور ارزیابی می‌شود.

پیروزی حزب مردم در انتخابات ۳۶ روزه پارلمانی هند، که بزرگ‌ترین انتخابات دمکراتیک جهان است -به گفته رسانه‌ها- طی ۳۰ سال گذشته بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است.

بنا بر تازه‌ترین نتایج اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات هند در بامداد روز شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، حزب بهاراتیا جاناتا با کسب ۲۷۴ کرسی از ۵۴۳ کرسی مجلس به عنوان برنده و حزب کنگره با ۴۴ کرسی به عنوان بازنده این انتخابات اعلام شدند.

برای کنگره که بخش اعظمی از تاریخ هند از زمان استقلال آن کشور زمام امور را در دست داشته است، نیز این شکست با این شمار کم کرسی‌ها، «تاریخی» قلمداد شده است.

نتایج اعلام‌شده نشان می‌دهد که «بهاراتیا جاناتا» می‌تواند دولت غیر ائتلافی تشکیل دهد، که طی سه دهه گذشته در هند بی‌سابقه است.

نارندرا مودی، ۶۳ ساله، به دلیل عدم دخالتش در سال ۲۰۰۲ در کشتاری که قربانیان آن عمدتا مسلمان بوده‌اند، در ایالت گجرات (زمانی که سروزیر آن ایالت بود) با انتقادهایی روبه‌رو بوده و هست.

در آن زمان در شورشی که در پی ایجاد حریقی در قطاری حامل «هندوها» ایجاد شد، تقریبا هزار نفر کشته شدند.

تحقیقات دیوان عالی هند شواهدی که از برخی اتهام‌ها علیه او در جریان این شورش حمایت می‌کند، ارائه کرده است.

نارندرا مودی هرگونه رفتار اشتباه از سوی خود در جریان رخدادهای سال ۲۰۰۲ را رد کرده است.

راوی شانکار پراساد، از اعضای ارشد حزب نیز به روزنامه گاردین گفته است آقای مودی همه هند را رهبری خواهد کرد و رهبر همه هندی‌ها خواهد بود.

این موضوعی است که طی ساعت‌های گذشته برخی دیگر اعضای ارشد این حزب نیز بر آن تاکید کرده‌اند.

این شورش‌ها و اتهام‌ها علیه مودی سبب شده بود که آمریکا از صدور روادید برای او خودداری کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیروزی مودی، که به مقام نخست‌وزیری آن کشور خواهد رسید، را تبریک گفته و از او برای سفر به آمریکا دعوت کرده است.

مسائل اقتصادی از مهم‌ترین چالش‌ها در کارزار انتخاباتی امسال بوده است.

XS
SM
MD
LG