لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

هشدار هند به پاکستان در مورد اعدام شهروندی که می‌گوید «از ایران ربوده شده»


ارتش پاکستان پیش‌تر ویدئویی منتشر کرده بود که جاداو در آن به «سال‌ها اقدام برای ایجاد تنش در پاکستان»، «اعتراف می‌کند»
ارتش پاکستان پیش‌تر ویدئویی منتشر کرده بود که جاداو در آن به «سال‌ها اقدام برای ایجاد تنش در پاکستان»، «اعتراف می‌کند»

دولت هند در مورد اجرای حکم اعدام شهروندی که دهلی‌نو می‌گوید در ایران ربوده شده و به پاکستان انتقال داده شده، به اسلام‌آباد هشدار داد.

یک دادگاه نظامی پاکستان، ۲۱ فروردین ماه، این شهروند هندی به‌نام «کولبوشان سودهیر جاداو» را به اتهام «جاسوسی» به مجازات مرگ محکوم کرد.

پاکستان می‌گوید آقای جاداو، را پس از ورود به ایالت بلوچستان از طریق مرز ایران، دستگیر کرده‌است. به گفته اسلام‌آباد، او از سال ۲۰۱۳ در استخدام شاخه تحقیق و تحلیل اطلاعات خارجی هند بوده است. نهادی که ادعا شده از سال ۲۰۰۳ دفتری را در منطقه چابهار راه‌اندازی کرده است.

همان زمان دولت هند با تکذیب ادعای جاسوسی و نیز رد ادعای دستگیری این شهروند خود در خاک پاکستان، گفت که جاداو از خاک ایران «ربوده شده است».

وزیر خارجه هند ۲۲ فروردین ماه ضمن «محکوم کردن» آنچه محاکمه‌ای «مسخره‌آمیز» توصیف کرده به پارلمان آن کشور گفته هیچ مدرکی علیه جاداو ارائه نشده‌است.

سوشما سواراج، وزیر خارجه هند، هشدار داده است اجرای این حکم می‌تواند «پیامدهایی» در روابط دو کشور داشته باشد.

راجنات سینگ، وزیر کشور هند، نیز دوباره تاکید کرده کولبوشان سودهیر جاداو که برای تجارت در ایران به‌سر می‌برد، یک سال پیش توسط نیروهای پاکستانی «ربوده» و به او نسبت جاسوسی داده شده‌است.

ارتش پاکستان پیش‌تر ویدئویی منتشر کرده بود که جاداو در آن به «سال‌ها اقدام برای ایجاد تنش در پاکستان»، «اعتراف می‌کند».

خانم سواراج می‌گوید پاکستان بارها جلوی دسترسی کنسولی به شهروند هندی را گرفته‌است.

از سوی دیگر شبکه خبری ان‌دی‌تی‌وی نیز گزارش داده است که دولت هند جلوی آزادی ۱۲ زندانی پاکستانی را که قرار بود ۲۳ فروردین به پاکستان بازگردانده شوند را گرفته‌است.

پیش از این اسلام‌آباد از تهران خواسته‌ بود در مورد «اعترافات» پخش‌شده، از آقای جاداو و این‌که «اعتراف کرده از بندر چابهار مشغول انجام عملیات بوده» توضیح دهد.

سفارت ایران در اسلام‌آباد در فروردین سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مطالب رسانه‌های پاکستات درباره دستگیری یک جاسوس هندی با گذرنامه ایرانی «می‌تواند پیامدهای منفی» بر روابط دو کشور داشته باشد.

XS
SM
MD
LG