لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

انجمن بازیگران سینمای ایران خواستار برخورد قضایی با «یالثارات» شد


انجمن بازیگران سینمای ایران، در پی ناسزاگویی نشریه وابسته به «انصار حزب‌الله» در مورد گروهی از بازیگران و همسران آن‌‌ها، می‌گوید «با مشاهده عدم برخورد مناسب با این هجمه اخلاقی» خواستار «اعاده حیثیت» و «برخورد قاطع قضایی با این بی‌حرمتی» است.

انجمن بازیگران سینمای ایران، در بیانیه‌ای در ۹ مرداد ماه، گفته است «در روزهای گذشته نشریه یالثارات، با زیر پا گذاشتن حریم اخلاق و نادیده گرفتن عفت کلام، عبارات ناشایست و زشتی را به سینماگران و خانواده ایشان نسبت داده… که یکی از رکیک‌ترین و زشت‌ترین فحاشی‌های رایج در بین فرومایه‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شود».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

نشریه یالثارات به تازگی در یکی از صفحات خود تصاویری از برخی بازیگران و همسران آن‌ها در جشن سینمایی‌تلویزیونی «حافظ» منتشر کرده و بالای آن تصاویر تیتری زده است که در آن از کلمه د[…]ث استفاده شده‌است.

انجمن بازیگران سینمای ایران در بیانیه خود می‌گوید «پس از چند روز خویشتن‌داری و با مشاهده عدم برخورد مناسب با این هجمه اخلاقی» اکنون «حق قانونی و شرعی اعاده حیثیت را برای تمامی هنرمندان و خانواده ایشان محفوظ دانسته و برخورد قاطع مسئولین قضایی و قانونی ذیربط با این بی‌حرمتی را، کم‌ترین انتظار هنرمندان می‌داند».

در پایان این بیانیه نیز گفته شده در حالی که «پدیده زشت تروریسم در لباس دین خدمتگذاری شیطان می‌کند» باید «حافظ کلام مقدس خداوندی باشیم که به حرف و قلم قسم یاد می‌کند» و «فراموش نکنیم که ادب مرد به ز دولت اوست».

«انجمن بازیگران سینمای ایران» از اصناف «خانه سینما»ست.

احمد توکلی از نمایندگان اصول‌گرا در دوره پیشین مجلس شورای اسلامی، از دیگر چهره‌هایی‌ست که از مطلب منتشرشده در یالثارات انتقاد کرده‌است. آقای توکلی در کانال تلگرام خود می‌گوید «با رعایت ضوابط، نهی از منکر واجب است» اما او افزوده انتشار عکس‌ها و نسبت دادن کلمه د[…]ث به بازیگران، باید مجازات حد شرعی را برای کسانی که این ناسزا را استفاده کرده‌اند، در پی داشته باشد.

به گفته آقای توکلی استفاده از این کلمه «با دو معصیت بزرگ همراه است» چراکه هم به زنان نسبت داده می‌شود و هم به همسران آن‌ها. او در نهایت گفته «برادرانه هر دو دسته را به توبه دعوت می‌کند» اما «قبول توبه یالثاراتی‌ها منوط به گذشت بازیگران و همسرانشان است».

پیش از این نیز واکنش‌ها و انتقادهایی به مطلب نشریه «یالثارات» منتشر شده بود. مقام‌های قضایی هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

یالثارات، نشریه‌ای وابسته به گروه «انصار حزب‌الله» است. استفاده از کلمه د[…]ث در میان محافظه‌کاران و حتی روحانیون بانفوذ ایرانی سابقه دارد. آیت‌الله جوادی آملی از جمله کسانی بود که از «دیاثت سیاسی» سخن گفته بود. این کلمه، عنوان یکی از سخنرانی‌های حسن عباسی، از سخنرانان نزدیک به بخش تندروی اصول‌گرایان در بهار گذشته بود. در خرداد ماه گذشته گروهی از مخالفان دولت حسن روحانی نیز به کرات از این کلمه برای شعار دادن علیه دولت استفاده کرده‌اند. هیچ‌یک از موارد پیشین با واکنش خاصی از سوی قوه قضائیه روبه‌رو نشده‌است.

XS
SM
MD
LG