لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

دهقان: همکاری با روس‌ها در پایگاه نوژه تا شرایط اقتضا کند ادامه خواهد داشت


وزیر دفاع ایران می‌گوید
وزیر دفاع ایران می‌گوید

وزیر دفاع ایران می‌گوید دولت این کشور هیچ پایگاهی به هیچ کشوری نداده‌است؛ اما در عین حال افزوده تهران از عملیات هوایی روسیه در سوریه «کاملا پشتیبانی» کرده و این همکاری در پایگاه هوایی نوژه «تا زمانی که شرایط میدان اقتضا کند ادامه خواهد داشت».

حسین دهقان در مصاحبه‌ای که متن آن را خبرگزاری فارس ۱۴ اسفند ماه منتشر کرده، می‌گوید قرار دادن پایگاه هوایی یک کشور در اختیار کشور دیگر، مانند «سفارت‌خانه» است که ایران چنین کاری نکرده‌است.

او سپس افزوده «برای عبور و سوخت‌گیری یا موارد اولیه که جنگنده‌های روس نیاز داشتند، ما تسهیلاتی را برای آنان در پایگاه نوژه فراهم کردیم».

این مقام دولت جمهوری اسلامی می‌گوید «انجام این فعالیت برای بازه‌های زمانی محدود است و این همکاری ما با روس‌ها تا زمانی که شرایط میدان اقتضا کند، ادامه خواهد داشت».

پیش از آقای دهقان، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، و نیز سفیر روسیه در تهران هر دو در بهمن ماه از ادامه استفاده از پایگاه نوژه سخن گفته بودند.

با وجود گفته‌های اخیر حسین دهقان در مورد همکاری با روسیه، وزیر دفاع ایران در تابستان گذشته از فاش شدن موضوع استفاده از نوژه، تلویحا انتقاد کرده بود.

آقای دهقان در شهریور ماه گفته بود «روس‌ها با اعلام خبر حضور جنگنده‌هایشان در همدان بی‌معرفتی کردند».

استفاده از نوژه با انتقادهایی از سوی سیاستمداران جمهوری اسلامی نیز روبه‌رو شده‌است؛ از جمله رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس که در ۱۲ آذر ماه با اشاره به این موضوع گفته بود «متاسفانه در گذشته این اقدام انجام شد و این اشتباهی بود که مرتکب شدند».

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند. شبه‌نظامیان سازمان‌دهی‌شده توسط ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور مانند حزب‌الله لبنان، در حال حاضر در نبردهای زمینی در کنار نیروهای نظامی اسد حضور دارند. ده‌ها تن از نیروهای نظامی ایران، به‌ویژه درجه‌داران سپاه پاسداران در سوریه کشته شده‌اند. روسیه نیز مدت‌هاست در حال انجام حملات هوایی و حمایت‌های دیگر از نیروهای اسد و متحدان آن است. برخی کشورهای منطقه خاورمیانه، مانند ترکیه و عربستان سعودی نیز از مخالفان اسد و حامی شماری از گروه‌های شبه‌نظامی مخالف اسد هستند. روسیه، پیش از این و در اوج بحران با ترکیه، آنکارا را متهم کرده بود که «تامین کننده اصلی سلاح و مهمات داعش است».

سازمان ملل در دی ماه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آن شد که گروهی برای گردآوری مدارک و شواهد از جنگ داخلی سوریه در مورد وقوع آنچه ممکن است «جنایت جنگی» تلقی شود، تشکیل شود. ایران و روسیه، و ۱۳ کشور دیگر، به این اقدام رای منفی دادند.

جنگ داخلی سوریه با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره شش سال است که ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG