لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

پوردستان: خط قرمز ۴۰ کیلومتری برای داعش مربوط به همه مرزها است


فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران تاکید کرده حضور نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) در ۴۰ کیلومتری «همه مرزهای ایران»، از جمله پاکستان «خط قرمز» جمهوری اسلامی است.

احمدرضا پوردستان گفته که اگر ارتش «احساس» کند، این «تهدید» وجود دارد، «قطعاً برخورد» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرتیپ پوردستان روز یکشنبه، ۲۹ فروردین، گفته است: «من دیداری با وابسته (نظامی سفارت) پاکستان داشتم و اعلام کردم که ما احساس می‌کنیم گروهک‌های تروریستی و تکفیری در کشور شما پا می‌گیرند». او افزوده وابسته نظامی پاکستان این موضوع را تکذیب کرده است.

پوردستان تاکید کرده است که «خط قرمز چهل‌کیلومتری» درباره نزدیک شدن گروه حکومت اسلامی (داعش) مربوط به «تمامی مرزهای» ایران است.

مقام‌های نظامی ایران پیش از این نیز ۴۰ کیلومتری ایران را «خط قرمز» حضور نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) نامیده بودند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،در سفر فروردین ماه خود به پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی دو کشور تاکید کرده بود که موافقتنامه امنیتی که قبلا بین دو کشور امضا شده بود، «باید عملیاتی و اجرایی شود» تا ایران بتواند امنیت مرزهای خود در استان سیستان و بلوچستان را «بهتر» تامین کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار برخورد پاکستان با برخی گروه‌های مسلح فعال در استان سیستان و بلوچستان شده‌اند. گروه‌هایی که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در پاکستان پایگاه دارند و «تروریستی» هستند.

در ماه‌های گذشته تهران از دستگیری اعضای گروه‌های «تروریستی» در مرزهای شرقی و غربی ایران خبر داده‌ و می‌گوید برخی از آن‌ها «خارجی» بوده‌اند.

از جمله ۲۵ فروردین ماه قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، گفته بود که سال گذشته «سه گروه تروریستی» در مرزهای غربی و شرقی کشور «منهدم» و «اعضای» آن‌ها از جمله «دو تبعه ایرانی و یک تبعه پاکستانی که حامل تجهیزات پیشرفته‌ای بودند» دستگیر شده‌اند.

آقای پوردستان در سخنان روز یک شنبه خود عربستان سعودی را متهم کرد که «یکی از بنیانگذاران و مؤسسین اصلی گروهک‌های تروریستی و تکفیری» است.

او دربخش دیگری از سخنان خود گفت که «فضای جدیدی از تهدیدات بر جامعه جهانی حاکم است که این فضا‌‌ همان فضای جنگ‌های نیابتی است که بازیگران این فضا گروهک‌های تروریستی و تکفیری هستند».

ایران و کشورهای عرب و سنی منطقه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی سال‌ها است که بر سر جنگ داخلی در سوریه و یمن، اختلافات شدیدی دارند.

در حالی‌که مقام‌های ایرانی، عربستان سعودی را به حمایت از گروه‌های افراطی و ایجاد تنش متهم کرده‌اند، مقام‌های سعودی و متحدان آن نیز، ایران را عامل تنش و بحران توصیف کرده و ریاض می‌گوید، عربستان «قربانی تروریسم از سوی حامیان ایران» شده است.

XS
SM
MD
LG