لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

ایرنا: بوئینگ تا ماه آینده دو فروند ۷۷۷ به ایران‌ایر می‌دهد


تولید بوئینگ ۷۷۷ در کارخانه‌ای در واشینگتن
تولید بوئینگ ۷۷۷ در کارخانه‌ای در واشینگتن

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از «یک منبع آگاه» در هواپیمایی ایران‌ایر می‌گوید این شرکت تا ماه آینده، بین دو تا سه فروند هواپیمای پهن‌پیکر ۷۷۷ از شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ تحویل خواهد گرفت.

این مقام ایران‌ایر که نامش فاش نشده، ۲۰ فروردین ماه به خبرگزاری ایرنا گفته است «قرار بود این هواپیما به شرکت هواپیمایی ترکیه تحویل شود، اما این شرکت از خرید آن منصرف شد».

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، نیز به خبرگزاری ایرنا گفته است «نخستین هواپیما از ۸۰ فروند هواپیمایی که ایران‌ایر با بوئینگ بر سر خرید آنها به توافق رسیده، تا یک ماه آینده وارد ناوگان هوایی ایران ایر می شود».

به گفته خبرگزاری ایرنا، ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران‌ایر می‌تواند ظرفیت مسافربری این شرکت دولتی را «به ۱۱ هزار و ۱۰۰ صندلی افزایش دهد».

شرکت هواپیمایی دولتی ایران، ایران‌ایر، با شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما به توافق رسیده است، که ۳۰ فروند از آن‌ها مدل ۷۷۷ هستند و ۵۰ فروند نیز ۷۳۷؛ که این ۵۰ فروند قرار است «در یک دوره ۱۰ ساله» به ایران‌ایر تحویل داده شود.

بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای دوموتوره پهن‌پیکر با قابلیت پرواز تا تقریبا ۱۶ هزار کیلومتر است و می‌تواند بین ۳۱۴ تا ۳۹۶ مسافر را جابه‌جا کند. بوئینگ ۷۳۷ نیز هواپیمایی کوتاه-میان-برد است و قادر است بین ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر را به مقصد برساند. تازه‌ترین نسل این هواپیما ۷۳۷ مکس نام دارد که قرار است از سال جاری میلادی به کار گرفته شود.

شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ در آذر ماه سال گذشته قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را در تهران امضا کردند. با این همه مقام‌های ایرانی گفته‌اند آن‌ها به خاطر کاهش گزینه‌ها برای خرید، که بوئینگ پیشنهاد کرده، نیمی از بهای اعلام‌شده را می‌پردازند. بوئینگ در مورد این موضوع اظهارنظری نکرده است.

قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر به خاطر دستیابی به توافق اتمی‌ست که ممکن می‌شود. با این همه انتقادهایی در این مورد در ایالات متحده مطرح شده‌است. انتقادهایی که با تفاهم میان شرکت هواپیمایی «آسمان» و شرکت بوئینگ، نیز ادامه پیدا کرد؛ برای نمونه جب هنسارلینگ، رییس جمهوری‌خواه کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا، که به تازگی تفاهم با «آسمان» را نکوهش کرده‌است. مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، پیش از این در تلاش بود با تصویب طرحی جلوی فروش هواپیماها را بگیرد.

از سوی دیگر اما سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین گفته است با وجود آن‌که او از منتقدان توافق اتمی با ایران است و «علاقه‌ای هم که کمک به ایران ندارد» اما قراردادها «قانونی» است. سناتور دمکرات بن کاردین، نیز گفته است مادامی که توافق‌ها بر اساس «برجام» پیش برود، کنگره آمریکا نمی‌تواند اقدام خاصی برای جلوگیری از آن‌ها انجام دهد.

طی دهه‌های گذشته و در پی تحریم‌های مختلفی که علیه تهران اجرا شده، ناوگان مسافربری هوایی ایران، به‌شدت فرسوده و کهنه شده‌است؛ عمده هواپیماهای پیشرفته ایران پیش از انقلاب خریداری شده‌اند. مقام‌های دولتی ایران می‌گویند قصد دارند طی یک دهه پیش رو تا ۴۰۰ هواپیمای جدید وارد این ناوگان کنند.

XS
SM
MD
LG