لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

مقام وزارت کشور ایران: حدودا از محل نگهداری مرزبانان خبر داریم


حسین‌علی امیری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور ایران گفته است تهران از محل نگهداری مرزبانانی که در سیستان و بلوچستان ربوده شدند «تا حدودی» با خبر است.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای امیری ۱۲ اسفند ماه در حاشیه مراسمی که برای درگذشت برادر یکی از نمایندگان مجلس ایران برپا شده بود گفته است ایران تنها دولت پاکستان را در این مورد به رسمیت می‌شناسد و کاری به «گروهک تروریستی» ندارد.

اشاره او به گروه جیش‌العدل است که ماه گذشته پنج سرباز مرزبان ایران را به اسارت گرفته و بنا بر گزارش‌ها و گفته‌های مقام‌ها آنها را اکنون در پاکستان نگهداری می‌کند.

قائم‌مقام وزارت کشور افزوده است که وزارت خارجه ایران «کار دیپلماسی را انجام می‌دهد و ما هم با سفیر ایران در پاکستان در ارتباط هستیم و سفیر ایران وظایفی که بر عهده گرفته را انجام می‌دهد».

یک روز پیش از این و در پی انتشار اخبار ضد و نقیض درباره آزادی این پنج مرزبان ایرانی، معاون امنیتی وزارت کشور گفته بود ««تا این لحظه هیچ خبر موثقی دریاره مرزبانان ربوده شده نداریم و از طریق وزارت خارجه در تلاش هستیم اطلاعات واخبار رسمی و دقیقی دریافت کنیم».

اطلاع از محل نگهداری آنها پیشتر نیز از سوی برخی مقام‌های رسمی ایران بیان شده بود؛ پنجم اسفند ماه واحد مرکزی خبر ایران از قول محمد رفیعی، رئیس اداره امور اجتماعی وزارت خارجه آورده بود که «پاکستان محل اختفای» گروه جیش‌العدل و «محل نگهداری مرزبانان ایرانی» را در خاک خود یافته است.

حسین‌علی امیری در سخنان خود در مورد مرزبانان در عین حال گفته است آنها «در سلامت کامل به سر می‌برند». او همچنین گفته است «کارها باید به گونه پیش برود که جان آنها تهدید نشود».

با وجود انتشار خبرهای اولیه در مورد آزادی این پنج سرباز، آنها هنوز در اسارت گروه جیش‌العدل به سر می‌برند.

ایران و پاکستان پیشتر پیرامون مسئله مرزبان‌های ربوده شده هشدارهایی داده بودند؛ خبرگزاری رویترز، در پایان بهمن ماه گزارش داده بود که دولت پاکستان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است نیروهای ایران «هیچ حقی» برای عبور از مرزهای پاکستان ندارند و چنین کاری «نقض قوانین بین‌المللی» خواهد بود.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران، گفته بود اگر پاکستان نتواند در مرزهای خود امنیت ایجاد کند، ایران باید اجازه داشته باشد که به عمق مرزی آن نفوذ کند و امنیت را برقرار سازد.

آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، ماه گذشته ربوده شدن پنج مرزبان ايرانی را محکوم کرده بود.
XS
SM
MD
LG