لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

دیون: مذاکراتی رسمی برای احیای روابط کانادا و ایران آغاز شده


دیون می‌گوید مذاکرات برای احیای روابط به این معنی نیست که کانادا تا زمانی‌که ایران «به یک دمکراسی قابل احترام» تبدیل شود، قصد داشته باشد تهران را از فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» خارج کند
دیون می‌گوید مذاکرات برای احیای روابط به این معنی نیست که کانادا تا زمانی‌که ایران «به یک دمکراسی قابل احترام» تبدیل شود، قصد داشته باشد تهران را از فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» خارج کند

وزیر خارجه کانادا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌سی گفته مذاکراتی اولیه در سطح مقام‌های رسمی میان آن کشور و ایران، در جهت احیای روابط دیپلماتیک آغاز شده‌است. او تاکید کرده کانادا هنوز قصد ندارد تهران را از فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» خارج کند.

گفت‌وگوی استفان دیون با سی‌بی‌سی پیش از آن صورت گرفته که دولت ایران به رای دادگاه اونتاریوی کانادا درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی»، از دارایی غیردیپلماتیک ایران اعتراض کند.

استفان دیون، وزیر خارجه کانادا، خود گفته است مذاکرات برای احیای روابط به این معنی نیست که کانادا تا زمانی‌که ایران «به یک دمکراسی قابل احترام» تبدیل شود، قصد داشته باشد آن را از فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» خارج کند. او در عین حال بازگشایی سفارت‌خانه‌ها را در آینده نزدیک نامحتمل دانسته است.

کانادا مانند ایالات متحده، ایران را به عنوان یک دولت حامی تروریسم می‌شناسد. مقام‌های تهران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گویند ایران «جدی‌ترین نیرو علیه تروریسم» است.

استفان دیون در عین حال تاکید کرده کانادا «مشکلاتی بسیار بزرگ» با تهران در رابطه با مسائل حقوق بشری، حمایتش از حکومت بشار اسد و حزب‌الله لبنان و تهدیدهایش علیه اسرائیل، دارد.

با این حال او افزوده برای کمک به حل مسائل منطقه، بهتر آن است که مستقیما در ایران حضور داشت «برای آنکه بتوان با آدم‌های خوش‌نیت همکاری کرد… دولت [تهران] را به سوی چیز قابل قبول‌تری هدایت کرد».

دیون می‌گوید هم کانادا لازم دارد که چنین کاری انجام دهد و هم متحدان آن کشور، چنین چیزی را از اوتاوا خواسته‌اند.

وزیر خارجه کانادا محل گفت‌وگوهای رسمی را مشخص نکرده، اما سی‌بی‌سی می‌گوید احتمالا دیدارهایی در نیویورک صورت گرفته باشد؛ جایی که هر دو کشور دارای هیئت‌های رسمی هستند.

نماینده ایران در سازمان ملل از پاسخ دادن به پرسش سی‌بی‌سی در مورد مذاکرات خودداری کرده‌است.

یک روز پس از این گفته‌ها سخنگوی وزارت خارجه ایران، رأی دادگاه اونتاریوی کانادا درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی» گروه‌های حزب‌الله و حماس از محل دارایی غیردیپلماتیک ایران را «مردود» و ‌مغایر با ابراز تمایل دولت جدید کانادا به عادی‌سازی روابط دانست.

دولت لیبرال کانادا به نخست‌وزیری جاستین ترودو، تمایل خود برای احیای روابط با ایران را پنهان نکرده‌است.

دولت پیشین کانادا در شهریور ماه ۱۳۹۱ از ایران به عنوان «بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی» نام برده و سفارت خود در تهران را تعطیل کرده بود. در حال حاضر سفارت ایتالیا در تهران حافظ منافع کانادا است.

روابط دو کشور به تازگی تحت تاثیر بازداشت یک استاد ایرانی‌کانادایی در ایران قرار گرفته‌است؛ خانم هما هودفر که اوتاوا در مورد وضعیت او ابراز نگرانی کرده، و تاکید کرده برای آزادی او هرچه لازم است، انجام خواهد داد.

آقای دیون نیز به سی‌بی‌سی گفته دولت کانادا در حال پی‌گیری وضعیت خانم هودفر است.

XS
SM
MD
LG