لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

سرطان معده «شایع‌ترین» سرطان در مردان ایرانی است


تصویری از سلول‌های سرطانی در معده
تصویری از سلول‌های سرطانی در معده

در نخستین کنگره بین‌الملی سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران، محمد اسماعیل اکبری، رئیس این کنگره، سرطان معده را شایع‌ترین سرطان در بین مردان ایرانی عنوان کرده و خواستار انجام «اقدامات عملی و اجرایی زیادی برای پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش» شده است.

این گفته‌ها در حالی‌ست که سازمان غیردولتی «صندوق بین‌المللی تحقیقات در رابطه با سرطان»، بنا بر تحقیقات خود از سال ۲۰۱۲ میلادی، سرطان معده را، چهارمین سرطان شایع در میان مردان معرفی کرده است. (این آمار سرطان پوست را در بر نمی‌گیرد)

سرطان ریه، پروستات و روده بزرگ، در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در میان زنان نیز سرطان پستان، روده بزرگ و ریه، شایع‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

مرتضی پاشایی خواننده پاپ به دلیل ابتلا به سرطان معده، در ۳۰ سالگی جان خود را از دست داد
مرتضی پاشایی خواننده پاپ به دلیل ابتلا به سرطان معده، در ۳۰ سالگی جان خود را از دست داد

رضا ملک‌زاده، معاون پژوهشی وزارت بهداشت ایران، نیز در این کنگره در مورد رشد سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران هشدار داده است و می‌گوید «سبک زندگی» یا «عادت‌های غذایی نامناسب» از جمله موارد رشد اینگونه سرطان‌ها در برخی نقاط ایران است.

او برای نمونه می‌گوید همین موضوع نقش مهمی در شیوع سرطان مری در استان گلستان بازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از کنگره -که در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذر ماه برگزار شده است- آقای اکبری، رئیس آن، در پیام خود از مسئولان و مقام‌های اجرایی ایران خواسته است تا به تلاش‌ها برای پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش اهمیت ویژه‌‌ای بدهند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید بنا بر پژوهش‌های سالانه، بیش از ۷۰ هزار مورد جدید سرطان در ایران رخ می‌دهد. بنا بر همین پژوهش‌ها «پیش‌بینی می‌شود، همزمان با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت ایران، بروز سرطان در یک دهه آینده به شدت افزایش یابد».

اخیرا نگرانی‌هایی در مورد رشد سرطان در ایران بیان شده و از جمله نامه چهار پزشک که از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواسته‌اند پیش از «سونامی سرطان» جلوی گسترش روزافزون قلیان را بگیرد.

در خرداد ماه گذشته نیز رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، گفته بود که این کشور «بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد».

علاوه بر آلودگی‌های محیطی، مصرف دخانیات یا مواد مخدر که در مورد رشد سرطان‌ها پیرامون آنها هشدار داده شده است، روش‌های تغذیه در ایران نیز با انتقادهایی روبه‌رو است.

علی‌اکبر سیاری، از معاونان وزیر بهداشت، همزمان با برگزاری کنگره سرطان‌های گوارش، در کنگره‌ای دیگر گفته بود «۷۸ درصد» از مردم ایران «تغذیه نامناسب دارند» و کم‌خوردن میوه، سبزیجات و مصرف بالای نمک، شکر و روغن ازمشکلات عمده تغذیه‌ای است.

گروهی از متخصصان شرکت‌کننده در گردهمایی ۱۲ تا ۱۴ آذر ماه خواستار اطلاع‌رسانی به شهروندان در مورد روش‌های تغذیه و سبک زندگی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG