لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

«ایران خودرو یک پژوی قدیمی را دوباره رونمایی کرد»


شرکت ایران خودرو پژو ۲۰۶ صندوقدار پلاس را با نام پژو ۲۰۷ صندوقدار در ایران رونمایی کرده است. این در حالی است که عقب این خودرو حتی از نمونه‌های تولیدی دربرزیل هم قدیمی‌تر است و دقیقا از پشت ۲۰۶ صندوقدار برای این خودرو استفاده شده.

پژویی که در ایران با نام پژو ۲۰۷ آی تولید می شود در واقع نسخه فیس‌لیفت شده پژو ۲۰۶ است که در جهان با نام پژو ۲۰۶ پلاس عرضه می شود و تولید این محصول در گذشته هم در ایران با انتقاد های فراوانی روبرو بوده است.

در سال ۲۰۰۸ این محصول در برزیل تولید شد و سال بعد این خودرو با نام پژو ۲۰۷ که مدل بعدی پژو ۲۰۶ است در ایران به تولید رسید. در زمان آغاز تولید به شرکت پژو انتقاد می شد که به دلیل سود خود حاضر شده بر تقلب شرکت ایران خودرو سرپوش بگذارد.

اوستا گودرزی، استاد سابق دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، از جمله کسانی‌ست که می‌گوید این خودرو همان ۲۰۶ پلاس است. آقای گودرزی به «اقتصادنیوز» گفته است «خودرو پژو۲۰۷ آی تولیدی در ایران با پژو ۲۰۷ عرضه شده در بازارهای اروپایی متفاوت است و در واقع همان ۲۰۶ پلاس است. سطح تكنولوژی پژو ۲۰۷ آی پایین تر از پژو ۲۰۷ بوده و این خودرو همان ۲۰۶ پلاس است. پلتفرم پژو ۲۰۷آی همان پلتفرم ۲۰۶ است و تنها بخشی از بدنه آن تغییر كرده و شبیه ۲۰۷ شده است».

پس از معرفی پژو ۲۰۶ پلاس برای بازارهای کشورهای در حال توسعه، به جای پژو ۲۰۷ شرکت پژو این خودرو را در نمونه صندوقدار هم عرضه کرد. ایران خودرو حتی در نمونه تازه رونمایی شده‌اش این تغییرات را هم اعمال نکرده و این خودرو را با همان صندوق عقب پژو ۲۰۶ صندوقدار عرضه کرده است.

مجله ماشین از قدیمی‌ترین مجلات خودرو در ایران ، در این باره نوشته است «ایران خودرو سرانجام ۲۰۷ اس دی را رونمایی کرد اما ۲۰۷ اس دی یا ۲۰۶ پلاس صندوق دار در واقع نسخه فیس لیفت شده از ۲۰۶ است که چندین سال پیش معرفی شده و حالا ایران خودرو این مدل را البته به رسم و عادت همیشگی و طبق معمول با سپر و قاب چراغ پلاک عقب ۲۰۶ اس دی معرفی کرده است و حتی زحمت تغییر سپر طرح جدید عقب را هم به خود نداده است».

البته شرکت ایران خودرو اعلام کرده برای تغییرات انجام گرفته در این مدل ، بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

کیوان وزیری، قائم مقام معاونت طراحی و توسعه محصول ایران خودرو گفته « حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در تولید پژو ۲۰۷ آی صندوقدار بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. با توجه به این سرمایه گذاری قیمت این محصول سه تا چهار میلیون تومان بالاتر از قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خواهد بود.»

وی برخی از قطعات جدید در فرایند طراحی پژو ۲۰۷ صندوق دار را شامل قطعات بدنه، چراغ‌های عقب و سپر عقب جدید و آینه‌های جانبی تاشو عنوان کرده‌است.

با وجود این اظهارات مشخص نیست ایران خودرو برای طراحی چه چیزی ۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است چرا که جلو این خودرو پژو ۲۰۶ پلاس است که در ایران با نام پژو ۲۰۷ آی تولید می شود و قسمت عقب آن هم پژو ۲۰۶ صندوقدار است. خصوصیات فنی این خودرو هم کاملا مشابه پژو ۲۰۶ صندوقدار است. از طرفی کابین ۲۰۷ آی صندوقدار که ایران خودرو به عنوان خودرو جدید معرفی کرده کاملاً مشابه ۲۰۷ آی هاچ‌بک تولیدی این شرکت است.

به نظر می‌رسد ایران خودرو بر خلاف نمونه پژو ۲۰۶ پلاس تولیدی در برزیل، حتی حاضر به تغییر اندک در صندوق عقب هم این خودرو هم نشده است.

ایران‌خودرو به دلیل اینکه قالب‌های بدنۀ ۲۰۶ صندوقدار را تغییر ندهد و برای ۲۰۷ آی صندوقدار هم از همان قالب‌ها استفاده کند، مجبور شده سپر عقب ۲۰۶ صندوقدار را در ۲۰۷ آی صندوقدار به‌کار برد چراکه سپر اصلی با فرم گلگیر عقب ۲۰۶ صندوقدار هماهنگ نیست.

XS
SM
MD
LG