لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

انتقاد آمريکا از «فعاليت ‌هسته‌ای غیرقانونی» ايران


 سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل
سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل
نماينده آمريکا در شورای امنيت سازمان ملل می‌گويد دولت اوباما تلاش خواهد کرد تا جلوی هر گونه تلاش هسته‌ای «غيرقانونی» ايران را بگيرد.

سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه در بخش پايانی سخنرانی خود در شورای امنيت گفت که ايالات متحده «در پی آن خواهد بود تا به بلندپروازی ايران در زمينه به دست آوردن توانايی هسته‌ای غيرقانونی و حمايت از تروريسم، پايان دهد».

در واکنش به سخنان خانم رايس در جلسه شورای امنيت سازمان ملل، محمد خزايی، در نامه‌ای خطاب به يوکيو تاکاسو، رئيس شورای امنيت، ضمن دفاع از برنامه هسته‌ای ايران، ادعاهای آمريکا در اين زمينه را مردود دانست.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، پيشتر گفته بود که اين کشور به دنبال فرصتی برای گفتگوی «رو در رو» با ايران بوده، هر چند خود وی «عميقاً نگران» رفتارهای ايران است.

رئيس‌جمهوری آمريکا روز سه‌شنبه در جريان نخستين سخنرانی خود در جلسه مشترک سنا و کنگره اين کشور گفته بود« ما به دنيا نشان می‌دهيم که دوران جديد مناسبات شروع شده است. چرا که ما می‌دانيم آمريکا به تنهايی نمی‌تواند با تهديدهای اين قرن مقابله کند، و اينکه جهان نيز نمی‌تواند بدون آمريکا با اين تهديد روبه‌رو شود».

نماينده آمريکا در سازمان ملل در ابتدای اين سخنرانی به موضوع رويکرد دولت اوباما نسبت به عراق پرداخت. او در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست تا حمايت بيشتری از ميليون‌ها پناهجوی عراقی که به دليل جنگ آوراه شده‌اند به عمل آورد.

خانم رايس به اين نکته نيز در سخنرانی خود اشاره کرد که دولت ايالات متحده به دنبال «راهبردی جامع» در خاورميانه بوده و اين راهبرد هم دربرگيرنده رابطه با سوريه است، هم با اسرائيل و هم با مردم فلسطين.
XS
SM
MD
LG