لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

اوباما: از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای حمایت می‌کنیم


باراک اوباما و همسرش میشل در نزدیکی قصر پراگ
باراک اوباما و همسرش میشل در نزدیکی قصر پراگ
باراک اوباما روز یک‌شنبه در سخنرانی خود در شهر پراگ ضمن اشاره به این که آمریکا «معتقد به گفت‌وگو با ایران» است گفت «ما از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، به شرط بازرسی‌های دقیق حمایت می‌کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا اما اضافه کرد که در غیر این صورت [در صورت سر باز زدن ایران از بازرسی توسط آژانس انرژی اتمی] «دولت ایران باید انزوای بیشتر، فشار بین‌المللی و مسابقه تسلیحاتی بالقوه در منطقه را انتخاب کند که برای همه عدم امنیت به همراه خواهد آورد.»

آقای اوباما همچنین اعلام کرد که در صورت رفع تهدید اتمی از سوی ایران انگیزه برپا کردن سامانه دفاع موشکی در دو کشور همسایه جمهوری چک و لهستان نیز از بین خواهد رفت.

واشینگتن می‌گوید که سپر دفاع موشکی که روسیه را به خشم آورده است برای مقابله با تهدید کشورهایی چون ایران لازم است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از شهروندان جمهوری چک با اجرای این طرح در کشور خود مخالف‌اند و از این واهمه دارند که این طرح کشور آنها را به هدفی برای تروریست‌ها تبدیل کند.

این در حالی است که ساعاتی پیش گری سیمور، مسئول کنترل تسلیحاتی کاخ سفید، به خبرگزاری‌ها گفت که با آزمایش موشکی کره شمالی که روز یک‌شنبه صبح اتفاق افتاد سامانه دفاع موشکی فعلا جزء اولویت‌ها باقی می‌ماند.

باراک اوباما که در ادامه سفر یک‌هفته‌ای خود به اروپا به جمهوری چک سفر کرده است تا بعدازظهر یک‌شنبه با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به گفت‌وگو بنشیند در سخنرانی خود برنامه‌اش برای پاک کردن جهان از تسلیحات هسته‌ای را تشریح کرد.

آقای اوباما اعلام کرد که هدفش کاهش زرادخانه هسته‌ای آمریکا و به اجرا گذاشتن پیمان منع آزمایش‌های فراگیر است.

او در میان شادی و هلهله مردم گفت: «ایالات متحده به سوی جهان خالی از تسلیحات هسته‌ای گام برخواهد داشت.»

خبرگزاری رویترز از قول مشاوران آقای اوباما می‌گوید که رئیس جمهور ایالات متحده امیدوار است با فراخوان به سوی جهان خالی از تسلیحات هسته‌ای به تلاش‌های واشینگتن برای حل اختلافات خود با کشورهایی چون کره شمالی و ایران اعتبار ببخشد.

رئیس جمهور آمریکا طبق برنامه در ادامه روز یک‌شنبه در اجلاسی به میزبانی جمهوری چک شرکت خواهد کرد که هدف از آن بحث درباره گرمایش زمین و امنیت انرژی است.

جمهوری چک در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در اختیار دارد.
XS
SM
MD
LG