لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

«خطر همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای خوکی»


سازمان بهداشت جهانی می گوید، هنوز نمی توان گفت آیا آنفولانزای خوکی به یک اپیدمی جهانی تبدیل می شود یا خیر.
سازمان بهداشت جهانی می گوید، هنوز نمی توان گفت آیا آنفولانزای خوکی به یک اپیدمی جهانی تبدیل می شود یا خیر.
هر روز بر شمار کسانی که بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست می‌دهند، افزوده می‌شود، در این بین گمانه‌زنی در مورد پیامدهای احتمالی همه‌گیری این بیماری ادامه دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در سایت اینترنتی خود در گزارشی در باره بیماری آنفلوآنزای خوکی با طرح این پرسش که اگر این بیماری به يک همه‌گیری تبدیل شود چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌نویسد، از چهل و یک سال پیش زمانی که بیماری موسوم به آنفلوآنزای «هنگ کنگ» در سراسر جهان گسترش یافت و بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشاند، جهان دیگر شاهد بروز یک همه‌گیری نبوده‌ است.

شیوع آنفلوآنزای پرندگان و همین‌طور شیوع بیماری سارس شش سال پیش باعث شد که در مقاطعی زنگ خطر برای بروز یک همه‌گیری گسترده در سراسر جهان به صدا درآید.

دکتر «کی وای یوان» رییس بخش بیولوژی دانشگاه هنگ کنگ در باره ویژگی دو بیماری یاد شده به سی‌ان‌ان می‌گوید، هر چند این بیماری‌ها از مرحله انتقال از«حیوان به انسان» عبور کردند، ولی به مرحله سرایت از انسان به انسان نرسیدند.

به زبان ساده‌تر بیمار آنفلوآنزای پرندگان و سارس به این دلیل به یک همه‌گیری جهانی تبدیل نشدند که ناقلان خود را به سرعت از پای در می‌آوردند. به اعتقاد دکتر «کی وای یوان» برای آن که یک بیماری به یک همه‌گیری تبدیل شود باید بتواند از انسان به انسان منتقل شود بدون آن که میزبانان خود را به سرعت نابود کند.

دکتر «لو وینگ-‌لوک» یک کارشناس بیماری‌های واگیردار هم با اشاره به این که آنفلوآنزای پرندگان هرگز به مرحله سرایت از انسان به انسان نرسید می‌گوید:« اما بیماری آنفلوآنزای خوکی هم اکنون به مرحله سرایت از انسان به انسان رسیده است که این مساله کنترل این بیماری را دشوار می‌کند و به نظر می‌رسد،آنفلوآنزای خوکی واگیردارتر از بیماری سارس باشد.»

هر چند سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، در شرایط کنونی نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا بیماری آنفلوآنزای خوکی به یک همه‌گیری تبدیل می‌شود یا خیر، با این حال به اعتقاد کارشناسان می‌توان بر اساس تجربیات پیشین آنچه را که در صورت بروز یک همه‌گیری دیگر در انتظار جهانیان است، تا حدودی پیش بینی کرد.

در صورت بروز یک همه‌گیری بیماری می‌تواند در یک دوره هجده تا بیست و چهار ماهه، از شهری به شهر دیگر منتقل شده و بیش از یک سوم جمعیت را آلوده سازد. مقام‌های سازمان بهداشت جهانی بر این عقیده هستند که در چنین شرایطی بیش از یک و نیم میلیارد نفر در سرار جهان به مراکز پزشکی و بیمارستانی مراجعه کرده و نزدیک به سی میلیون نفر بستری خواهند شد.

با توجه به تجربیات پیشین و نیز با توجه به جمعیت کنونی جهان ، متخصصان شمار قربانیان یک همه‌گیری را در شرایط فعلی حدود هفت میلیون نفر برآورد می‌کنند.

به اعتقاد دکتر «لو وینگ- لوک» در صورت بروز یک همه‌گیری بیمارستان‌ها مجبورند بیش از حد ظرفیت خود بیمار بپذیرند، مدارس و مراکز تجاری بسته و فرودگاه‌ها نیز خالی از مسافر می‌شوند.

دکتر «یوان» نیز اضافه می‌کند، پرهیز مردم از تماس با یکدگر تجارت و کسب و کار را هم با شرایط بسیار نابسامانی روبرو خواهد ساخت.

علاوه بر این بیمار شدن کادر پزشکی هم مشکلات مراکز پزشکی را که با انبوه بیماران روبرو هستند، دو چندان می‌کند.

در صورت بروز یک اپیدمی گروه‌های سنی خیلی جوان و بسیار سالخورده بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌گیرند.

با این همه کارشناسان می‌گویند هنوز خیلی زود است که بتوان گفت که آیا آنفلوآنزای خوکی به یک همه‌گیری تبدیل می شود یا خیر، زیرا دانسته‌ها در باره این بیماری و میزان مقاومت ویروس آن بسیار اندک است.

از این رو در حال حاضر عمده تلاش‌ها متوجه یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها و نیز مهار سرعت گسترش این بیماری است.
XS
SM
MD
LG