لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

بازداشت گسترده روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در ایران


پيش از بازداشت فعالان سياسى در ايران، موج اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهورى خيابان هاى تهران را فرا گرفت و به برخى از شهرهاى ايران نيز رسيد.
پيش از بازداشت فعالان سياسى در ايران، موج اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهورى خيابان هاى تهران را فرا گرفت و به برخى از شهرهاى ايران نيز رسيد.
همزمان با اعلام پيروزى محمود احمدى نژاد در انتخابات و اعتراض هاى گسترده به آن در تهران، تعداد زیادی از فعالان سياسى و روزنامه نگاران در ايران بازداشت شده اند.

گزارش هاى دريافتى از ايران حاكى است كه اعضاى جبهه مشاركت ايران اسلامى پس از نشست هيئت سياسى آن دستگير و به نقطه نامعلومى انتقال داده شده اند.

محسن ميردامادى، دبير كل حزب مشاركت، زهرا مجردى، همسر وى، سعيد شريعتى، زهره آقاجرى و عبدالله رمضان زاده، سخنگوى دولت خاتمى در ميان بازداشت شدگان هستند.

برخى گزارش ها از بازداشت محمد رضا خاتمى، برادر رييس جمهور سابق ايران، و همسر وى نيز خبر داده اند ولى اين گزارش ها هنوز تاييد نشده است.

مصطفى تاج زاده و بهزاد نبوى از سران شاخص سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى نيز از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شده اند.

رسانه هاى نزديك به دولت محمود احمدى نژاد و جناح راست در هفته گذشته بارها اين دو تشكل سياسى را متهم كرده بودند كه در صدد ايجاد اغتشاش و راه اندازى انقلاب مخملى هستند.

از سوى ديگر، رضا معينى، از سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت و گو با «راديو فردا» خبر داد كه ۱۰ تن از روزنامه نگاران ايرانى نيز بازداشت شده اند.

وى افزود: بنا بر اطلاعاتى كه به ما رسيده از تعدادى از خبرنگاران خارجى حاضر در ايران خواسته شده است ايران را ترك كنند. به گفته آقاى معينى، مجوز و رواديد اين عده تمديد نشده است.

اعتراضات گسترده در ايران

پيش از بازداشت فعالان سياسى در ايران، موج اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهورى خيابان هاى تهران را فرا گرفت و به برخى از شهرهاى ايران نيز رسيد.

هزاران تظاهر كننده با راهپيمايى در خيابان هاى مختلف تهران ضمن آتش زدن چندين اتوبوس و سطل هاى بزرگ زباله اقدام به راه بندان خيابان ها كرده و عليه محمود احمدى نژاد، شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» سر داده اند.

پليس ضد شورش با حمله به تظاهر كنندگان به شدت آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و بسيارى از معترضان را بازداشت كرده اند.

اين گزارش ها مى افزايد كه اعتراض مردم شنبه شب نيز ادامه يافت و معترضان با رفتن به پشت بام ها و يا از پنجره ها اقدام به سر دادن شعار «الله اكبر» كردند.

در حال حاضر تماس با تلفن همراه در ايران قطع شده است و بسيارى از سايت هاى اجتماعى نظير فيس بوك، تويتر و يوتيوب نيز فيلتر شده اند.

وزارت ارتباطات ايران همچنين سايت هاى نزديك به اصلاح طلبان را مسدود و يا از دسترس خارج كرده است. سرعت اینترنت نیز بسیار کند شده است.

گزارش هاى مشابه اى از درگيرى بين مردم و نيروهاى ضد شورش در مشهد، كرج و اهواز نیز مخابره شده است.

اعتراض ها پس از آن اوج گرفت كه وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران روز شنبه اعلام كرد، محمود احمدى نژاد با كسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهورى شده است.

اعلام اين نتايج با واكنش شديد مير حسين موسوى، نخست وزير سابق، و مهدى كروبى، رييس سابق مجلس، روبرو شده است و آن را «شعبده بازى دست اندركاران انتخابات و صدا و سیما» و «مضحك» دانسته اند.

آقاى موسوى در بيانيه اى خطاب به مراجع شيعه، از آنها خواسته است تا در اين زمينه مداخله كنند و از هوادارانش نيز خواسته است تا آرامش خود را حفظ كنند.

وى وعده داده است كه با تمام توان شكايت خود را پيگيرى مى كند.
XS
SM
MD
LG