لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

عفو بین‌الملل: سخنان خامنه‌ای چراغ سبزی بود برای سرکوب


شلیک گاز اشک‌آور در سردر دانشگاه تهران
شلیک گاز اشک‌آور در سردر دانشگاه تهران
عفو بین‌الملل روز جمعه در واکنش به سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی گفت سخنان او «چراغ سبزی بود به نیروهای امنیتی برای سرکوب خشن معترضانی که از حق خود برای راه‌پیمایی و بیان عقاید بهره می‌گیرند».

این سازمان با ابراز نگرانی شدید از گفته‌های علی خامنه‌ای چنین اظهار نظر کرده است که این گفته‌ها نشان از آمادگی مقامات ایرانی برای سرکوب خشن مردم در صورت ادامه اعتراضات داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز جمعه ۲۹ خردادماه با یاد کردن از اعتراضات مردمی به عنوان «اردوکشی» و «زورآزمایی خیابانی» هشدار داد که کسانی که بخواهند برای اصلاح ابرو چشم را کور کنند «مسئول هر خونی که ریخته شود هستند».

معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: «در صورتی که مردم در چند روز آینده برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند، ترس ما از این است که با دستگیری‌های دل‌بخواهی و کاربرد افراطی خشونت همچون روزهای اخیر روبه‌رو شوند.»

حسیبه حاج سهراوی با اشاره به تجمع اعتراضی حامیان میرحسین موسوی که قرار است فردا، شنبه، در تهران برگزار شود گفت احتمال اعمال خشونت از این جهت بالاست که وزارت کشور ایران مجوزی برای این تجمع و راه‌پیمایی صادر نکرده است.

راه‌پیمایی میلیونی حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در تهران در روز دوشنبه گذشته که بدون مجوز وزارت کشور برگزار شد با آتش گشودن نیروهای بسیجی به روی مردم و کشته شدن هشت نفر پایان یافت.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود اشاره کرده است که رهبر جمهوری اسلامی به جای آن که «به نیروهای امنیتی از جمله بسیجی‌ها هشدار دهد که طبق قانون عمل کنند» به مردم گفت که مسئولیت خشونت‌ها «متوجه مشوقان و برگزارکنندگان» اعتراض‌ها خواهد بود.

خانم سهراوی در این مورد می‌گوید: «این که رهبر یک حکومت بار امنیت را به جای نیروهای امنیتی بر دوش تظاهرکنندگان بگذارد انحراف از وظیفه و دادن جواز به سوء‌استفاده است.»

بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که کشور ایران نیز یکی از امضاکنندگان آن است تجمع صلح‌آمیز و آرام به‌صراحت مجاز شمرده شده است. همچنین بر اساس این میثاق مجریان قانون تنها در صورتی باید به زور متوسل شوند که این کار «مطلقا ضروری» و برای انجام وظیفه‌شان لازم باشد.
XS
SM
MD
LG