لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

احتمال مبادله اسرای فلسطینی و شالیط تا پایان نوامبر


خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سفر ماه ژوئن (خرداد ماه امسال) به مصر
خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سفر ماه ژوئن (خرداد ماه امسال) به مصر
سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، به قاهره بار دیگر موضوع مبادله اسرای فلسطینی با گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی در اسارت حماس را به موضوع روز تبدیل کرده است.

پس از آنکه خبرگزاری‌های مختلف گفت‌وگو در مورد مبادله اسیران را هدف اصلی سفر خالد مشعل به مصر عنوان کردند، حماس تأیید کرد که حضور رئیس دفتر سیاسی این سازمان در قاهره برای بررسی احتمال معامله‌ای با اسرائیل است که در چارچوب آن، حماس یک سرباز اسرائیلی را به این کشور تحویل می‌دهد، و در برابر، خواهان آزادی یک هزار و ۴۰۰ نفر از زندانیان فلسطینی است.

ایمن طه، سخنگوی حماس شامگاه شنبه به خبرنگاران در قاهره گفت مقامات مصر جزئیات این مبادله را با سران حماس به گفت‌وگو گذاشته‌اند، «و ممکن است که مبادله تا پایان ماه نوامبر عملی شود».

حماس در انتظار پاسخ اسرائیل به فهرست زندانیان امنیتی مورد نظر خود است. حماس آزادی هزار و ۴۰۰ زندانی را که ۴۵۰ نفر آنها در حبس طویل‌المدت بوده‌اند، درخواست می‌کند.

مقامات اسرائیل آمادگی خود را برای پرداخت «بهای سنگین» برای آزادی سرباز اسیر خود اعلام کرده‌اند. دولت اسرائیل زیر فشار بسیار سنگین مردم اسرائیل برای آزاد کردن شالیط قرار دارد.

گیلعاد شالیط ژوئن ۲۰۰۶، در حمله چریک‌های حماس به یک مقر نظامی اسرائیلی در نزدیکی مرز غزه و اسرائیل ربوده شد.

در زمان دولت پیشین اسرائیل بارها تلاش‌هایی برای انجام مبادله با حماس مطرح بود اما اجرایی نشد.

مقامات حماس همچنین تأیید کرده‌اند که دولت آلمان نیز در هفته‌های اخیر در میانجی‌گری‌ها میان اسرائیل و حماس «نقش کاملاً جدی» ایفا کرده است.

موسی ابومرزوق، معاون خالد مشعل در روزهای اخیر گفت میانجی آلمانی یازده بار در هفته‌های اخیر میان اسرائیل، سوریه و مصر در رفت و آمد بوده «و می‌خواهد این معامله را این بار فیصله دهد».

نشریه «اشپیگل» هفته گذشته نوشت «رهبران حماس باید جزئیات این معامله را تا اوائل سپتامبر تصویب کنند».

خالد مشعل وهیئتی از سران حماس که مقیم سوریه هستند، و نیز هیئتی از سران حماس که مقیم غزه هستند، از شنبه برای گفت‌وگو با مقامات مصر درباره این معامله، و نیز موضوع مذاکرات آشتی ملی حماس و فتح به قاهره رفته‌اند.

ژنرال عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات مصر و معاون او، ژنرال محمد ابراهیم مذاکرات با حماس را اداره می‌کنند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز شنبه در قاهره بود و با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر دیدار کرد و یکشنبه وارد عربستان شد. اما محمود عباس با خالد مشعل ملاقات نکرد.

جنبش فتح خواهان آن شده که در چارچوب معامله اسرائیل و حماس، مروان برغوثی نیز از زندان اسرائیل آزاد شود.

مروان برغوثی از رهبران جنبش فتح و یار نزدیک یاسر عرفات به اتهام برنامه‌ریزی در قتل ۸۰ اسرائیلی به پنج بار حبس ابد محکوم شده و از هفت سال پیش در زندان اسرائیل است.

مجمع عمومی فتح ماه گذشته برغوثی ۵۰ ساله را، که در میان فلسطینی‌ها محبوبیت زیادی دارد، به عضویت کمیته اجرایی خود برگزید.
XS
SM
MD
LG