لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

ابراز بدبینی خانواده شالیط نسبت به آزادی قریب‌الوقوع وی


تصویری از ویدئویی که شالیط را در حال در دست گرفتن روزنامه فلسطین نشان می‌دهد
تصویری از ویدئویی که شالیط را در حال در دست گرفتن روزنامه فلسطین نشان می‌دهد
یک روز پس از انتشار نخستین فیلم ویدئویی از سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس، خانواده این سرباز نسبت به انجام معامله نهایی مبادله زندانیان میان دولت اسرائیل و سازمان حماس ابراز بدبینی و یأس کرد.

روز جمعه در پی آنکه دولت اسرائیل ۲۰ زن زندانی امنیتی فلسطینی، از اعضای سازمان‌های مسلح را آزاد کرد، حماس فیلم کوتاهی را که از سرباز اسیر اسرائیلی تهیه کرده، در اختیار خانواده این سرباز گذاشت.

ظهر جمعه، پس از اطمینان از آزاد شدن هر ۲۰ زن زندانی و بازگشت آنها به غزه و کرانه باختری، این فیلم از سوی میانجیگران آلمانی و مصری به مسئولان ارشد دولت اسرائیل داده شد.

پدر شالیط پس از مشاهده فیلم در کنار همسر و دو فرزند دیگرش، به رسانه‌های اسرائیل اجازه داد که فیلم را منتشر کنند.

دراین فیلم گیلعاد شالیط درحالی که در گوشه دیواری سفید به روی یک صندلی ساده نشانده شده، دیده می‌شود. او روزنامه عرب‌زبان «فلسطین»، ارگان رسمی دولت حماس در غزه را رو به دوربین بلند کرده است تا تاریخ روزنامه دیده شود. تاریخ روزنامه چهاردهم سپتامبر ۲۰۰۹ است.

دراین فیلم که تنها دو دقیقه و ۴۱ ثانیه است، به گیلعاد شالیط لباس سربازی پوشانده شده است.

او از روی ورقه‌ای در دست درحالی که همچنان تیتر روزنامه فلسطینی را رو به دوربین دارد، مطلب را می‌خواند و به والدین و خواهر و برادرش سلام می‌کند و فوراً یک خاطره از آخرین ملاقات خانواده با خود در مقرنظامی‌اش را یاد آور می‌شود، و سپس می‌گوید امیدواراست که دولت نتانیاهو این فرصت به دست آمده برای یک معامله با «مجاهدین» را از دست ندهد.

گیلعاد شالیط درانتهای فیلم می‌گوید «من در کنار مجاهدین از یگان های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) هستم و آنها رفتار عالی با من دارند. به امید دیدار».

در لحظات آخر فیلم، افراد ناشناسی که پشت دوربین هستند، به شالیط دستور می‌دهند بایستد و دو گام به جلو بردارد و همان دو گام را به عقب بردارد و دوباره بروی صندلی بنشیند. به نظر می‌رسد که این حرکت لرزان او برای این است که حماس به اسرائیل ثابت کند که برخلاف بسیاری از گزارش‌های پیشین، گیلعاد شالیط در اسارت معلول نشده است.

گیلعاد شالیط ژوئن ۲۰۰۶ در حمله نیروهای حماس به یک مقر نظامی اسرائیل به اسارت درآمد.

بنیامین نتانیاهو شامگاه جمعه در بیانیه‌ای از اینکه گیلعاد شالیط زنده مانده، عمیقاً ابراز خرسندی کرد و یاد آور شد که «حماس مسئول حفظ جان اوست».

فضای خوش‌بینی که در مورد احتمال انجام معامله بزرگ مبادله گروه کثیری اززندانیان امنیتی فلسطینی در قبال آزادی شالیط به وجود آمده بود، در پی بیان نگرانی‌های خانواده شالیط جای خود را به بدبینی در رسانه‌های اسرائیل داده است.

پدر شالیط شنبه گفت هرچند که این فیلم «نوری در تاریکی» بود اما تا عملی شدن مبادله «ممکن است سال‌های دیگر هم طول بکشد».

نیکلا سرکوزی رئیس جمهوری فرانسه جمعه در تماس تلفنی با خانواده شالیط با آنها ابراز همدردی دوباره کرد و گفت از دیدن فیلم گیلعاد شالیط عمیقاً هیجان‌زده شده است.

خانواده شالیط تابعیت دوگانه اسرائیلی- فرانسوی دارند و سارکوزی بارها با این خانواده دیدار کرده است.

آزادی ۲۰ زن زندانی امنیتی فلسطینی موجی از شادی در میان خانواده‌های زندانیان فلسطینی ایجاد کرده است. حماس امیدوار است که بتواند موجب آزادی تا یک هزار و ۵۰۰ زندانی فلسطینی شود. مذاکرات برای انجام چنین معامله‌ای از سوی مصر و آلمان همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG