لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

گروگانگیری در ستاد فرماندهی ارتش پاکستان پایان یافت


کماندوهای پاکستانی(تزئینی)
کماندوهای پاکستانی(تزئینی)
کماندوهای ارتش پاکستان روز یکشنبه با یورش به ستاد فرماندهی ارتش که شبه‌نظامیان به آن رخنه کرده بودند، به ۲۴ ساعت گروگانگیری و درگیری در این مقر پایان دادند.

روز شنبه چند مرد مسلح مجهز به مسلسل، کمربندهای انفجاری و نارنجک بودند، به ستاد فرماندهی کل ارتش پاکستان در راولپندی، در نزدیکی اسلام‌آباد حمله کردند که در تبادل آتش چند نفر از دو طرف کشته شدند.

مهاجمان به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان همچنین ۴۲ نفر را در درون ستاد به گروگان گرفته بودند که کماندوهای پاکستانی در یورش خود که در ساعت شش بامداد به وقت محلی انجام شد، ۳۹ نفر از گروگان‌ها را آزاد کردند؛ در این عملیات سه گروگان، شش سرباز و چهار شبه‌نظامی کشته شدند؛ به این ترتیب در مجموع طی حمله به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان، ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند.

ژنرال عباس، سخنگوی ارتش پاکستان، اعلام کرد که عملیات پاکسازی ستاد فرماندهی کل در ساعت شش بامداد به وقت محلی آغاز شد که با مقاومت پنج شبه‌نظامی که کمربندهای انفجاری نیز به خود بسته بودند، روبه‌رو شد.

ژنرال عباس همچنین گفت ۳۹ گروگان آزاد شدند و گروگان‌هایی که جان خود را از دست دادند با شلیک گروگانگیران به سرشان کشته شده‌اند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده به همراه همتای بریتانیایی خود، دیوید میلیبند در واکنش به حمله به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان ابراز اطمینان کردند که دولت پاکستان قادر است از زرداخانه هسته‌ای خود محافظت کند.
در این عملیات، یکی از شبه‌نظامیان به نام عقیل معروف به دکتر عثمان که گفته می‌شود رهبری تیم را برعهده داشته زنده دستگیر شده است.

سخنگوی ارتش پاکستان اظهار داشت هم‌اکنون تحقیقات بر سر پیوند احتمالی عقیل با حمله به تیم کریکیت سریلانکا که ماه مارس در شهر لاهور رخ داد، در جریان است.

بحران ستاد فرماندهی کل پاکستان از ظهر شنبه با حمله ۹ مرد مسلح به این مقر آغاز شد. این مردان مسلح هنگام حمله یونیفورم ارتشی بر تن داشتند و با تیراندازی و پرتاب نارنجک از ایست‌-بازرسی‌های ستاد فرماندهی عبور کردند.

در درگیری‌های اولیه چهار شبه‌نظامی و شش سرباز کشته شدند و مهاجمان که زنده ماندند ۴۲ نفر از پرسنل ارتش را به گروگان گرفتند.

شبه‌نظامیان که با شبکه القاعده در ارتباط هستند در سال‌های گذشته در خاک پاکستان دست به عملیات زده که بسیاری از آنها علیه نیروهای دولتی بوده است. روز جمعه نیز در پی انفجار یک خوردو ۴۹ نفر در شهر پیشاور کشته شدند.

شبه‌نظامیان طالبان در اوایل سال جاری میلادی تا ۱۰۰ کیلومتری اسلام‌آباد پیشروی کردند که این پیشروی در چند نوبت توسط نیروهای دولتی دفع شد.

هراس از به دست افتادن زرادخانه هسته‌ای پاکستان به دست نیروهای طالبان و القاعده و نیز نقل و انتقالات طالبان به داخل خاک افغانستان، از جمله نگرانی‌های ایالات متحده و کشورهای غربی است.

با این حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده به همراه همتای بریتانیایی خود، دیوید میلیبند در واکنش به حمله به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان ابراز اطمینان کردند که دولت پاکستان قادر است از زرداخانه هسته‌ای خود محافظت کند.

در ماه اوت امسال بیت‌الله محسود، یک رهبر برجسته طالبان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در وزیرستان جنوبی پاکستان کشته شد. پس از مرگ بیت‌ الله محسود، تحرکات شبه‌نظامیان برای مدتی کاهش یافته بود.
XS
SM
MD
LG