لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

ميرحسين موسوی از رياست فرهنگستان هنر برکنار شد


عکس میرحسین موسوی با اعضای فرهنگستان هنر
عکس میرحسین موسوی با اعضای فرهنگستان هنر
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سه شنبه در نشست خود ميرحسين موسوی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، را از رياست فرهنگستان هنر، آخرین سمت دولتی خود، برکنار و علی معلم دامغانی را جايگزين وی کردند.

اين در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داده است، محمود احمدی نژاد، رييس دولت دهم، که روز سه شنبه در دور سوم سفرهای استانی به شيراز رفته بود شامگاه سه شنبه برای شرکت در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تهران بازگشت و قرار است تا ساعات ديگر به شيراز بازگردد.

ميرحسين موسوی در جريان انتخابات رياست جمهوری ايران ۲۲ خرداد رقيب محمود احمدی نژاد بود. به رغم اين که وزارت کشور محمود احمدی نژاد را پيروز انتخابات اعلام کرد، مير حسين موسوی به دليل آنچه که تقلب گسترده در انتخابات خواند، خواستار ابطال نتيجه آن شد.

پايگاه خبری فراکسيون خط امام مجلس،«پارلمان‌نيوز»، درنخستين واکنش به اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته است:«محمود احمدی نژاد که در ماه‌های اخير بيش از همه از بحران محبوبيت و مقبوليت در ميان بخش قابل توجهی از جامعه رنج برد، امشب خود را از شيراز به تهران رساند تا برای ساعتی بعد از ماه‌ها، احساس پيروزی بر محبوب و عزيز ملت ايران، نخست‌وزير امام راحل، مهندس ميرحسين موسوی را تجربه کند».


پارلمان نيوز اضافه کرده است:« اين تصميم شورای عالی انقلاب فرهنگی که با تلاش شبانه‌روزی احمدی‌نژاد و يارانش به ثمر رسيد، به نظر می‌رسد نتيجه‌ای جز محبوب‌تر شدن ميرحسين موسوی نخواهد داشت، چرا که او توسط فردی برکنار شد که هنوز حرف و حديت‌های فراوانی در مورد معرفی او به عنوان پيروز انتخابات وجود دارد.»

اعضای جدید

محمد محمديان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت و گو با خبرگزاری فارس با اعلام خبر برکناری میرحسین موسوی، گفته است که «در اين جلسه اعضای شورا همچنين مهدی کلهر، مصطفی رحماندوست و جهانگیر الماسی را به عنوان اعضای فرهنگستان هنر انتخاب کردند.»

آقای محمديان در حالی از برکناری ميرحسين موسوی خبر داده است که پيشتر به دنبال انتصاب علی معلم به عنوان عضو پيوسته فرهنگستان هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، گمانه زنی هايی درباره احتمال انتصاب او به ریاست فرهنگستان هنر مطرح شده بود.

پيشتر رسانه های اصلاح طلب با اعلا خبر مصوبه جديد شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه سال جاری در خصوص تعيين «رياست فرهنگستان ها»، آن را به عنوان اولين گام برای حذف ميرحسين موسوی ارزیابی کرده بودند.

طبق ماده ۱۶ اساسنامه فرهنگستان هنر ، ۲۰ نفر از اعضای مجمع فرهنگستان به پيشنهاد شورای هنر و تاييد شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۱۰ نفر از آنان توسط ۲۰ نفر تعيين شده مشخص می شوند. اين در حالی است که عضويت علی معلم دامغانی با اين روش صورت نگرفته و شورای عالی انقلاب فرهنگی راساً علی معلم را به عضويت پيوسته فرهنگستان درآورده است.
علی معلم دامغانی، رییس جدید فرهنگستان هنر


اصلاحیه اساسنامه


طبق اساسنامه پيشين فرهنگستان هنر، رييس اين فرهنگستان به پيشنهاد مجمع عمومی و حکم رياست عاليه فرهنگستان‌ها (رييس جمهور)، از ميان سه نفر از صاحب نظران برجسته کشور برای مدت چهار سال انتخاب می شد.

اما طبق اصلاحيه ماده ۸ اساسنامه فرهنگستان هنر ، ریيس فرهنگستان از ميان اعضای فرهنگستان، به پيشنهاد رييس جمهور و تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم ايشان برای يک دوره چهارساله انتخاب می شوند.

تغييرات در اساسنامه فرهنگستان هنر با انتقاد نمايندگان مجلس و برخی اعضای فرهنگستان و همچنين هنرمندان مواجه شده است.

مجيد مجيدی، کارگردان، در اين زمينه گفته بود: «ما از اينکه فرهنگ، سياسی می شود دل خوشی نداريم زيرا بايد استقلال فرهنگستان حفظ شود و دولت در امور داخلی اداره فرهنگستان دخالت نکند.»

علی منتظری، از اعضای مجمع فرهنگستان هنر، نیز با انتقاد از اين مصوبه گفته بود: «حداقل انتظار ما از دولت اين بود که قبل از هرگونه تصميم گيری در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای فرهنگستان رايزنی کند.»

آقای منتظری با ابراز نگرانی نسبت به پيامدهای اين مصوبه، اضافه کرده بود: «دولت بايد اجازه بدهد فرهنگستان ها از جمله فرهنگستان هنر خود تصميم گيری کنند.»

مصوبه تشکیل فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ايران در پایان سال ۱۳۷۷ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد ولی این فرهنگستان عملا حیات خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرد.

ميرحسين موسوی در ده سال گذشته رياست اين فرهنگستان را برعهده داشته است.
XS
SM
MD
LG