لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

اصلاح طلبان نسبت به «سناريو سازی» حکومت عليه معترضان هشدار دادند


صحنه ای از تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات در روز عاشورا
صحنه ای از تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات در روز عاشورا
گروه های اصلاح طلب در بيانيه های جداگانه ای از اقدامات حکومت ايران در برخورد با معترضان در روز عاشورا به شدت انتقاد کرده اند و جبهه مشارکت می گويد: «سناريو سازی» ها برای مقابل هم قرار دادن مردم، نتیجه ای برای حکومت در بر نخواهد داشت.

معترضان به حکومت ايران روز عاشورا، یکشنبه، در شهرهای مختلف اين کشور، از جمله تهران، اصفهان، نجف آباد، مشهد، شيراز، تبريز و قم به تظاهرات پرداختند که در اين تجمعات اعتراضی درگيری هايی بين نيروهای بسيج، پليس و لباس شخصی با مردم رخ داد که به گفته مقامات انتظامی و امنيتی ايران در تهران حداقل هفت نفر کشته شده اند.

به دنبال رويدادهای روز يکشنبه، نيروهای امنيتی ايران اقدام به بازداشت گسترده روزنامه نگاران و فعالان سياسی، کرده اند. در ميان بازداشت شدگان نام تعدای از افراد نزديک به مير حسين موسوی و محمد خاتمی، و فعالان سياسی نزديک به طيف ملی – مذهبی و روزنامه نگاران مستقل به چشم می خورد.

« خارج شدن اوضاع از کنترل »


جبهه مشارکت ايران اسلامی، از گروه های اصلی اصلاح طلب، در بيانيه ای خود اعلام کرده است: «جنبش سبز اعتراضی مردم ايران به کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد» در ادامه شش ماه مقاومت مدنی در روز عاشورا کوشيد تا بار ديگر «صدای اعتراض» خود را به گوش حاکمان برساند.

اين بيانيه تصريح کرده است: «اما اين بار نيز نه تنها صدای اعتراض مسالمت آميز و مدنی آنها شنيده نشد بلکه با حمله و هجوم نيروهای نظامی و امنيتی و لباس شخصی به مردم بي دفاع خيابان های مرکزی تهران به صحنه هايی از خشونت ورزی آن هم در ماه حرام و روز عاشورا تبديل و عده ای از مردم شهيد و مجروح شدند.»

جبهه مشارکت می گويد: بازداشت های «گسترده و کور» پس از حوادث روز عاشورا «دليل عمق يابی جنبش سبز و خارج شدن کنترل اوضاع از دست کودتاچيان است و مي خواهند به طرفداران روحيه باخته خود روحيه بدهند و البته اين حربه ديگر کارگر نيست.»

این تشکل سیاسی، حکومت ايران را متهم کرده است که برای «توجيه» اقدامات خود هر روز «سناريويی» را طراحی می کند تا از اين طريق مردم را به رويارويی با يکديگر کشانده و «روز به روز بر دامنه بحران و سرکوب» بيفزايد

جبهه مشارکت اضافه کرده است: «در همين روز ديده شده است که لباس شخصي ها برای معرکه گيری بعدی قرآن پاره کردند، به تابلو عکس امام جسارت کردند و علم های عزاداری را می شکستند تا با تبليغات بعدی اذهان بي خبران را باز هم مشوش کنند و اينکه سبزها حرمت عاشورا را و...نگه نداشتند در حالي که آنهايی حرمت عاشورا را نگه نداشتند که مردم را مورد حمله و هجوم قرار دادند و کشتند و مضروب کردند.»
«به کارگيری ابزار سرکوب در گسترده ترين سطح فقط برای تحريک مردم و عصبانی کردن انها و دميدن در کوره عصبيت و خشونت و هرج ومرج و به دست آوردن بهانه بيشتر برای سرکوب بيشتر است».

جبهه مشارکت


این تشکل اصلاح طلب ضمن «محکوم کردن» حمله به معترضان در روز عاشورا تصريح کرده است: «مجموعه حوادث رخ داده پس از انتخابات دهم رياست جمهوری و به ويژه وقايع روز عاشورا نشانه شکست کامل کودتا و کودتاگران است و نه نشانه اقتدار حاکميت.»

جبهه مشارکت با اشاره به اين که «جنبش سبز»، جنبشی مسالمت آميز و عاری از هر گونه خشونت است، از معترضان خواسته است تا با «آرامش و خويشتن داری» مانع تحقق اين «توطئه» شوند.

هشدار اقليت مجلس

در همين زمينه، فراکسيون اقليت مجلس نيز در بيانيه ای به مقامات قضايی و امننيتی ايران هشدار داده است که از هر گونه جهت‌گيری «يک جانبه و افراطی» در برخورد با رقبای سياسی و منتقدان دولت و دستگيری گسترده «دلسوزان نظام و انقلاب به بهانه‌های مختلف» خودداری کند.

فراکسيون اقليت مجلس با اشاره به حمله «افراد سازمان‌يافته» به سخنرانی محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، در مراسم عزادارای تاسوعا در حسينيه جماران، می گويد: اين اقدامات زمينه ساز «حوادث تلخی شد که عده‌ای معدود با سوء‌ استفاده از التهابات سياسی در روز عاشورا دست به حرکت های ساختارشکنانه بزنند و با مداخله گروه ها و افراد غير مسئول تعدادی از هموطنان بي گناه کشته و مجروح گرديدند.»

فراکسيون اقليت مجلس در بيانيه خود از صدا و سيما خواسته است تا از «فضاسازی يک سويه و متناسب با خواست و اراده عناصر افراطی» خودداری کرده و فضای لازم را برای طرح نظرات و ديدگاه های مختلف فراهم کند.

این فراکسيون همچنين از دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی خواسته است تا با «گروه های سازمان يافته که بعضا مورد حمايت غير رسمی بوده و در اقدامات غيرقانونی خود از مصونيت قابل توجهی برخوردار هستند» برخورد کند.

«سناريوسازی های حکومت»


اتحاديه انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور، دفتر تحکيم ، نيز به شدت آنچه را که «جنايت و خونريزی» در روز عاشورا خوانده محکوم کرده است.

دفتر تحکيم وحدت در بيانيه روز دوشنبه خود گفته است: «سناريو سازی های حکومت که از شامگاه ديشب آغاز شده و جنايت های صورت گرفته را به زمين و زمان نسبت می دهد کوس رسوايی است که مدت هاست نوای شومش به گوش هوشياران رسيده است و از قبال آن سودی برای افسانه سرايان وجود ندارد.»

دفتر تحکيم وحدت همچنين از معترضان خواسته است تا «اعتراضات خود را چارچوب های مدنی و مسالمت آميز دنبال »کنند.

سازمان مجاهدين انقلاب، از ديگر تشکل های اصلاح طلب، در پيام تسليتی به مير حسين موسوی به مناسبت کشته شدن خواهرزاده اش در روز عاشورا در تهران، می گويد اين سانحه عرصه ای برای امتحان حکومت در قبال حفاظت از جان شهروندانش است.

این تشکل سیاسی در پيام خود آورده است: «عاشورای حسينی امسال، صحنه ابتلا و امتحان بزرگی برای همه بود. برای اقشار مختلف ملت در تشخيص صحيح حق و اقامه منطق و سيره آن امام همام در مواجهه با کژی های جامعه.»

سازمان مجاهدين انقلاب اضافه کرده است: «برای حاکمان و کارگزاران، در سنجش ميزان ظرفيتشان در مواجهه با انتقادات و مطالبات اقشار وسيعی از مردم و برای نخبگان و برجستگان جامعه، در به نمايش درآوردن صداقت خود در تحمل و پذيرش ناملايمات، در قبال حق گويی و حمايت از حق و برائت از بدعت و کژی و تحريف.»

درهمین زمینه، سازمان های بین المللی طرفدار حقوق بشر نیز اقدامات دولت ایران در برخورد با معترضان در روز عاشورا را محکوم کرده اند.

سازمان عفو بین الملل ضمن محکوم کردن خشونت های روز عاشورا، از مقامات حکومت ایران خواسته است تا اجازه دهند مراسم قربانیان این حوادث برگزار شود.
XS
SM
MD
LG