لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

رئیس پلیس دوبی: عاملان ترور عضو حماس در اسرائیل هستند


شماری از افراد مظون به دست داشت در قتل عضو حماس در دوبی
شماری از افراد مظون به دست داشت در قتل عضو حماس در دوبی
رییس پلیس دوبی روز دوشنبه اعلام کرد، کسانی که در ماجرای ترور یک عضو ارشد حماس دست داشته‌اند، هم اکنون در اسراییل به سر می‌برند.

محمود عبدالرؤوف المبحوح، یکی از سران شاخه نظامی گروه حماس، شامگاه روز نوزدهم ژانویه در هتلی در دوبی کشته شد. بر اساس اعلام پلیس دوبی عاملان قتل وی از گذرنانه‌های چند کشور اروپایی و استرالیا استفاده کرده بودند.

ضاحی خلفان، رئیس پلیس دوبی، در این باره به روزنامه «الخلیج» همچنین گفته است: «تا زمانی که افراد مظنون در اسراییل هستند، امکان بازداشت آنها وجود ندارد، اما بالاخره روزی آنها اسراییل را ترک می‌کنند و در آن صورت می‌توان آنها را دستگیر کرد.»


بر پایه اعلام پلیس امارات «ماموران اسرائیلی» پس از کشتن محمود عبدالرؤوف المبحوح، امارات را نخست به مقصد کشورهای اروپایی و آسیایی ترک کرده بودند.

دستگاه‌های امنیتی در امارات عربی متحده سرویس جاسوسی اسرائیل، موساد را به دست داشتن در ترور محمود عبدالرؤوف المبحوح متهم می‌کنند.

این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی تاکنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند، با این حال رسانه‌های اسرائیلی نیز این ترور را به موساد نسبت داده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در این باره، عاملان قتل المبحوح پیش از خفه کردن وی از ماده مخصوص شل کردن عضلات استفاده کرده‌اند.

در این میان دانی یاتوم، رئیس پیشین سرویس جاسوسی اسراییل، موساد، بدون اظهار نظر در باره اتهام‌های وارده به موساد در زمینه دست داشتن در ترور عضو ارشد حماس گفته است: «سرویس‌های مخفی غربی نیز با تروریست‌هایی که تهدیدی برای کشورشان به شمار می‌آیند، مبارزه می‌کنند.»

مقام‌های اسرائیلی آقای مبحوح را یکی از مهره‌های اصلی در انتقال سلاح و مهمات از ایران برای حماس در نوار غزه در سال‌های گذشته معرفی کرده بودند. همچنین گفته می‌شود، وی در ربودن و قتل دو سرباز اسرائیلی نیز دست داشت.

از سوی دیگر روزنامه «الخلیج» به نقل از رییس پلیس دوبی اعلام کرده است که بیست و هفتمین فرد مظنون به دست داشتن در این ترور نیز شناسایی شده است.

به گفته ضاحی خلفان این فرد نیز از یک گذرنامه اروپایی استفاده کرده است؛ رییس پلیس دوبی از ارایه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

بر اساس اعلام پلیس امارات دوازده تن از افراد مظنون با استفاده از گذرنامه‌ بریتانیایی وارد امارات شده بودند. همچنین شش نفر از آنها از گذرنامه‌ ایرلندی استفاده می‌کردند، چهار نفر گذرنامه فرانسوی، یک نفر گذرنامه آلمانی و سه نفر دیگر نیز گذرنامه استرالیایی داشتند.

در همین حال منوچهر متکی از کشورهای بریتانیا، ایرلند، فرانسه، استرالیا و آلمان خواست، در باره استفاده عاملان قتل یکی از سران ارشد حماس در دوبی از گذرنامه‌های این کشورها توضیح دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخن می‌گفت، اظهار داشت: «این کشورها یک پاسخ به جهان بدهکار هستند، آنها باید به دلیل استفاده از گذرنامه‌هایشان توضیح دهند که آیا سرویس‌های اطلاعاتی یا اعضای دولت‌هایشان در این قتل دست داشته یا دست‌کم از آن اطلاع داشته‌‌اند، یا خیر.»

پیشتر اتحادیه اروپا بدون نام بردن از اسرائیل یا موساد، استفاده از گذرنامه‌ها و کارت‌های اعتباری اروپایی را در عملیات ترور عضو ارشد حماس در دوبی تقبیح کرده بود.

همچنین چهار کشور اروپایی که از گذرنامه آنها در عملیات ترور آقای مبحوح استفاده شده است، پنجشنبه گذشته سفیران اسرائیل را فرا خوانده بودند.

از سوی دیگر نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز با نکوهش قتل عضو ارشد حماس در دوبی گفته است: «این ترور به افزایش تنش منجر شده و ثمره دیگری ندارد.»

رییس پلیس دوبی همچنین اعلام کرده است، همه کشورها غربی در تحقیقات مربوط به ترور عضو حماس با مقام‌های مسئول در دوبی همکاری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG