لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

کلینتون: صلح خاورمیانه در بن‌بست بماند، احمدی‌نژاد تقویت می‌شود


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با انتقاد از رهبران اسرائیلی و فلسطینی که «برای پیشبرد روند صلح اقدام جدی نمی‌کنند یا صداقت ندارند و تنها در حرف از صلح حمایت می‌کنند» هشدار داد که «اگر روند صلح خاورمیانه در بن‌بست بماند، احمدی‌نژاد، حماس و حزب‌الله تقویت می‌شوند».

وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین سخنان خود درباره روند صلح خاورمیانه همچنین گفته است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «باید صداقت خود را برای پیشبرد صلح ثابت کند».

خانم کلینتون گفت که «تسهیلاتی که دولت نتانیاهو برای رفت و آمد آسان‌تر فلسطینی‌ها در کرانه باختری برقرار کرده، فلسطینی‌ها را در مورد صداقت اظهارات نتانیاهو که از حمایت از "رویای دو کشور" سخن گفته راضی نمی‌کند».

خانم کلینتون از نتانیاهو خواست که «از برداشتن گام‌های یک‌جانبه‌ای که به اعتماد فلسطینی‌ها لطمه می‌زند دست بردارد، به آرمان مشروع فلسطینی‌ها احترام بگذارد، خانه‌سازی‌ها را متوقف کند و پاسخ‌گوی نیازهای انسانی غزه باشد».

خانم کلینتون از اسرائیل خواسته است اقداماتی انجام دهد که موجب تقویت جنبش فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین شود، و هشدار داد که «اگر فتح و ساف تقویت نشوند و بن‌بست روند سیاسی ادامه یابد، افراطیون خاورمیانه همچون حماس، حزب‌الله و محمود احمدی‌نژاد که یهودستیز است تقویت می‌شوند».

وزیر خارجه آمریکا که روز پنج‌شنبه در یک موسسه تازه‌تاسیس با عنوان «مرکز پژوهش‌های دانیل ایبراهام برای صلح خاورمیانه» در واشینگتن سخن می‌گفت اضافه کرد که «برخی از اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که دیوارها (در اطراف کرانه باختری) امنیت‌شان را تامین می‌کند، اما این وضعیت در طول زمان، به بن‌بستی منجر می‌شود که بهای انسانی فاجعه‌باری خواهد داشت، و نادیده گرفتن آرمان‌های مشروع فلسطینی‌ها در درازمدت تهدیدی برای آینده اسرائیل است».

هیلاری کلینتون همچنین از فلسطینی‌ها خواست که به میز مذاکرات بازگردند، اما گام‌هایی را که تشکیلات خودگردان برای تقویت امنیت و ایجاد ثبات در کرانه باختری برداشته مورد تحسین قرار داد و گفت این گام‌ها به امنیت اسرائیل نیز کمک کرده است.

خانم کلینتون رهبران کشورهای عربی را نیز فراخواند که حمایت خود را از روند صلح «نه تنها در لفظ، بلکه عملی نشان دهند.

خانم کلینتون گفت: «اگر پیشنهاد صلح عربی صادقانه است، خطاست که هر بار که روند صلح با مشکلی روبه‌رو می‌شود، برخی از کشورهای عربی تهدید به عدول از آن می‌کنند».

رسانه‌های اسرائیل روز جمعه تحلیل کرده‌اند که اظهارات تازه خانم کلینتون که در زمینه صداقت نتانیاهو برای تحقق رویای «دوملت، دو کشور» ابراز تردید کرده نشان می‌دهد که تنش میان دولت‌های آمریکا و اسرائیل هنوز پایان نیافته است.

دولت اسرائیل روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده بود تا در مورد درخواست‌های طرح شده از سوی باراک اوباما مشورت کند، اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنج‌شنبه نوشت که نتانیاهو پاسخی ندارد و به نظر می‌رسد که شیوه «صبرکنیم و ببینیم» را پیشه کرده است.

باراک اوباما ماه گذشته در دیدار با بنیامین نتانیاهو در واشینگتن رشته درخواست‌هایی را برای پیشبرد صلح با او مطرح کرد و و خواهان پاسخ کتبی او شد.
XS
SM
MD
LG