لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

نتانیاهو: ایران به دنبال آتش‌افروزی میان سوریه و اسرائیل


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که برای به راه انداختن جنگی جدید میان سوریه و اسرائیل «فتنه‌انگیزی» می‌کند.

آقای نتانیاهو شامگاه پنج‌شنبه گفت که محمود احمدی‌نژاد عامدانه سوریه و حزب‌الله و «گروه‌های ترور فلسطینی» را برای وارد شدن به جنگ با اسرائیل «تحریک» می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در این مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل به مناسبت نخستین سالگرد دولت خود گفت: «همه شواهد نشان می‌دهد که ایران می‌کوشد سوریه را متقاعد کند که گویا خطر حمله اسرائیل (علیه سوریه و حزب‌الله در لبنان) فوری است.»

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد که «البته که این [فوری بودن خطر حمله از سوی اسرائیل] دروغ است».

چند ساعت پیش از این مصاحبه، رسانه‌های ایران و سوریه از مکالمه تلفنی محمود احمدی‌نژاد با همتای سوری او، بشار اسد، خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی‌نژاد دراین مکالمه تلفنی که چهارشنبه شب انجام شد به آقای اسد گفته است: «مجاهدات و هماهنگی ایران و سوریه راه را برای مردم غزه و فلسطین هموار کرده و محاصره شیطانی غزه را خواهد گشود.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین به همتای سوری خود گفته است: «ایران و سوریه تا زمانی که در کنار هم هستند، دشمنان هم‌چنان شکست‌خورده خواهند بود.»

رئیس جمهور ایران پیشتر در دیدارها و مکالمات تلفنی هفته‌های اخیر خود با بشار اسد از «لزوم تلاش برای یکسره کردن» کار اسرائیل در صورت وقوع جنگ در منطقه سخن گفته است.

آقای احمدی‌نژاد دو ماه پیش نیز در جریان دیدارش از سوریه، در ملاقات با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، و سایر سران گروه‌های «جبهه مقاومت»، و سپس در دیدار مشترک با بشار اسد و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، این نظر را تکرار کرد که «اگر این بار جنگی در منطقه به راه افتد، باید کار دشمن صهیونیستی (اسرائیل) را یکسره کرد».

سخنان نخست وزیر اسرائیل درباره «فتنه‌انگیزی عامدانه ایران با هدف راه افتادن جنگ میان سوریه و اسرائیل» در حالی است که گزارش‌های فزاینده و ضد و نقیض از انتقال احتمالی موشک‌های اسکاد از سوریه برای حزب‌الله در لبنان، نگاه‌ها در منطقه خاورمیانه را متوجه مرزهای شمالی اسرائیل با سوریه و لبنان کرده است.

این در حالی است که، به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی روز پنج‌شنبه بار دیگر تاکید کردند که نمی‌توان با قاطعیت گفت که محموله‌های موشک اسکاد از سوریه برای حزب‌الله از مرز سوریه و لبنان عبور کرده است.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که واشینگتن برای مناسبات دیپلماتیک خود با سوریه اهمیت زیاد قائل است، و ادامه داد که «به خاطر اقدامات حکومت سوریه وجود سفیر آمریکا در دمشق الزامی است».

این در حالی است که بسیاری از اعضای کنگره، عمدتا از جمهوری‌خواهان، تاکید کرده‌اند که سفیر جدید آمریکا، رابرت فورد، نباید به سوریه اعزام شود.

آمریکا از پنج سال پیش در دمشق سفیر نداشته است.
XS
SM
MD
LG