لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

وزیر علوم ایران: فرار مغزها را قبول ندارم


کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد
کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد
کامران دانشجو، وزیر علوم جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در جمع روسای دانشگاه‌های ایران به پیروی از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که «فرار مغزها را قبول ندارم» و فرار مغزها اصلا «واژه» درستی نیست.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی، نیز پیشتر در چند مورد اعلام کرده است که ایران مطلقا فرار مغزها ندارد و او اصلا «تعبیر فرار مغزها» را تعبیر درستی نمی‌داند.

این در حالی است که در گزارش صندوق بین‌المللی پول از آمار «فرار مغزها» از کشورهای مختلف در گوشه و کنار دنیا ایران با از دست دادن سالانه حدود ۱۸۰ هزار نفر فرد دارای تحصیلات دانشگاهی از نظر فرار مغزها مقام اول را به خود اختصاص داده است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که «سالانه حدود ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیل‌کرده به امید زندگی و موقعیت شغلی بهتر» از کشور خارج می‌شوند.

این سازمان بین‌المللی خروج رقم ۱۸۰ هزار تحصیل‌کرده را معادل خروج سالانه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور ایران دانسته است.

وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد با رد وجود فرار مغزها از ایران این گفته را که دانشگاه‌های کشورهای دیگر بیشتر قدر دانشجویان ایرانی را می‌دانند «توهین به مردم» ایران دانسته است.

کامران دانشجو به این دلیل فرار مغزها از کشور را «واژه» غلطی دانسته است که عده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران «در کشور مانده‌اند و دستاوردهای علمی زیادی دارند».

در همین حال آقای دانشجو خود در گفته‌هایش در جمع روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی ایران اشاره کرده است که ۴۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی بورسیه خارج از کشور دیگر به کشور بازنگشته‌اند.

البته به گفته کامران دانشجو رقم ۴۰۰ بورسیه متعلق به «طول ۳۰ سال گذشته و از میان ۱۲ هزار دانشجوی بورسیه» است.

محمود احمدی‌نژاد نیز در نخستین دوره از ریاست جمهوری خود تعبیر فرار مغزها را «غلط» دانسته و گفته بود که دولت او از سفر ایرانی‌ها به تمام دنیا حمایت می‌کند.

وب‌سایت خبرآن‌لاین در آبان‌ماه سال گذشته اشاره کرد که در میزگردی با عنوان «فرار مغزها؛ چالش یا فرصت» که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شده اعلام شده است که «۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که در سه سال گذشته در المپیاد شرکت کردند از کشور خارج شده‌اند».

در همین حال گفته می‌شود که به دنبال حوادث پس از انتخابات خردادماه سال گذشته در ایران بر موج مهاجرت ایرانیان و به‌ویژه جوانان و دانشجویان از کشور به‌شدت افزوده شده است.

چندى پیش روزنامه آمریکایى وال استریت‌ جورنال با استناد به یک گزارش سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران و سرکوب اعتراض‌هاى مردمى، دست‌کم ۴۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانى به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG