لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

واکنش مخالفان و هواداران دولت به قطع سخنرانی حسن خمینی


اخلال در سخنرانی حسن خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی، در مراسم بيست و يکمين سالروز درگذشت آیت‌الله خمینی در تهران، با واکنش‌هايی از سوی مخالفان و هواداران رهبر و دولت مواجه شده است.

آيت‌الله اسدالله بيات زنجانی در نامه‌ای خطاب به حسن خمينی با ابراز تأسف از وقايع روز چهاردهم خرداد و آنچه که «هتک حرمت» يادگار بنيانگذار جمهوری اسلامی از سوی عده‌ای محدود و سازمان يافته ناميد، گفت که اين رويداد «تداعی‌گر تندروی‌های افراطيونی بود که ... می‌کوشند با تمسک به نام امام و مصالح جمهوری اسلامی، از امام و ياران امام انتقام بگيرند.»

آيت‌الله بيات زنجانی همچنين به «هاديان» رويداد ۱۴ خرداد در مورد پيامدهای اين اقدام هشدار داد.

سخنرانی حسن خمينی از سوی گروهی که شعارهايی در حمايت از رهبر جمهوری اسلامی و عليه ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی می دادند، ناتمام گذاشته شده بود.

تلويزيون دولتی ايران که اين مراسم را به طور زنده پخش می‌کرد، از پخش واضح شعارهای اين جمع خودداری کرد، اما خبرگزاری محافظه‌کار فارس نوشت که مردم حاضر در مراسم به صورت ممتد «شعارهايی در حمايت از رهبر معظم انقلاب و عليه سران فتنه (مرگ بر موسوی و...) سر دادند».

خبرگزاری مهر در اين زمينه نوشت: با ادامه شعارها، حسن خمينی خطاب به نمازگزاران عنوان کرد که شأن اين مراسم اين نيست که برخی اندک انجام می‌دهند».

وی همچنين اضافه کرد که «گروه اندکی هستند که شلوغ می‌کنند و قطعاً کليت حاضران، علاقه‌مندان و وابستگان امام هستند که از اين حرکات بيزارند».

خبرگزاری مهر يادآور شد که هنگام ترک جايگاه توسط حسن خمينی، آيت‌الله خامنه‌ای که به عنوان خطيب جمعه تهران در جايگاه حضور يافت، با بوسيدن پيشانی آقای خمينی از وی دلجويی کرد.

با اين حال، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود هيچ اشاره‌ای به عکس‌العمل اين گروه از هوادارانش نکرد.

در اين ميان، به گزارش خبرگزاری ايلنا، محمدرضا تابش، دبيرکل فراکسيون اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، روز شنبه خواستار پاسخگويی برگزارکنندگان مراسم سالروز درگذشت آيت‌الله خمينی و دست اندرکاران درباره آنچه «هتک حرمت به حرم امام و خانواده ايشان» توصيف کرد، شد.

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس، قطع سخنان نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی را موجب سوءاستفاده دشمنان انقلاب دانست و از مسئولان امر خواست که عذرخواهی کنند.

علی شکوری‌راد، از سران جبهه مشارکت، نيز در مقاله‌ای، با اشاره به اینکه ممانعت از سخنرانی نوه آيت‌الله خمينی از سوی عده‌ای سازمان‌دهی شده بود، نوشت که حسن خمينی «تاوان همراهی با مردم، در درد و رنج يک سال گذشته آنان، را می‌پردازد.»

در این زمینه مجید انصاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز با محکوم کردن قطع سخنرانی حسن خمینی، از دادستان تهران خواسته است تا با این «حرکت ضدانقلابی» که به گفته وی «آبروی انقلاب را به بازی گرفت»، برخورد کند.

در يک سال گذشته، مواضع حسن خمينی نزديک به اصلاح‌طلبان توصيف شده و در بسیاری از مواقع وی با حضور در منزل زندانیان سیاسی یکسال اخیر به دلجویی از آنان و خانواده‌هاشان پرداخته است.

سازمان جوانان و دانشگاهيان حزب اعتماد ملی نيز با صدور بيانيه‌ای، بی‌احترامی خمينی در مقابل چشمان ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی را محکوم کرد.

سازمان جوانان و دانشگاهيان حزب اعتماد ملی در اين بيانيه به افراطيون و حاميان آنها هشدار داد که در صورت ادامه اينگونه حرکات، سکوت نخواهد کرد.

همچنين ابوالفضل فاتح، از مشاوران مير حسين، در مقاله‌ای در سايت « کلمه»، ممانعت از سخنرانی حسن خمينی را يک حرکت سازمان يافته توصيف کرد و آن را نتيجه يک روند انحرافی و خطرناک در ايران دانست.

در مقابل اين انتقادها، هواداران رهبر جمهوری اسلامی نيز اخلال در سخنرانی نوه آيت‌الله خمينی را واکنش مردم در قبال کسانی دانستند که از خط امام دور شده‌اند.

از جمله عباس اميری‌فر، عضو شورای مرکزی جمعيت وفاداران انقلاب اسلامی، به خبرگزاری فارس گفت: «زمانی که آقای حسن خمينی با سران فتنه می‌نشيند و با آنها عکس می‌گيرد و اين عکس در صفحه اول برخی روزنامه‌ها منتشر می‌شود، به طور طبيعی، مردم اين صحنه را می‌بينند و از دست آقای حسن خمينی عصبانی می‌شوند».

حميد رسايی، از نمايندگان تندروی مجلس شورای اسلامی، نيز گفت: «اين مردم نبودند که اجازه صحبت به سيدحسن ‌ندادند، بلکه خود وی بود که ‌با حمايت از فتنه‌گران و همراهی با آشوبگران و به نوعی فاصله گرفتن از مردم، موجب شد‌ نتواند صحبت کند.»

XS
SM
MD
LG