لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

برمن: کنگره آمریکا تحریم های یکجانبه علیه ایران را تا سه هفته ديگر تصویب می کند


هاورد برمن، ريیس کميته سياست خارجی مجلس نمايندگان آمريکا
هاورد برمن، ريیس کميته سياست خارجی مجلس نمايندگان آمريکا
هاورد برمن، رييس دموکرات کميته سياست خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، روز چهارشنبه با استقبال از تصويب قطعنامه تازه عليه ايران در شورای امنیت گفته است کنگره اين کشور تحريم های يکجانبه عليه ايران را احتمالا تا پايان ماه جاری میلادی تصويب خواهد کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه قطعنامه ۱۹۲۹ را عليه ايران تصويب کرد. اين چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران است که دوازده عضو شورای امنيت به آن رای مثبت دادند و برزيل و ترکيه، اعضای غير دايم شورای امنيت، به اين قطعنامه رای مخالف دادند و لبنان نيز رای ممتنع داده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تعدادی از قانونگذاران جمهوريخواه آمريکا قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران را «ضعيف» توصيف کرده اند و معتقدند بيش از هر زمانی ديگری کنگره آمريکا می بايست تحريم های «فلج کننده» خود را تصويب کند.

این در حالی است که هاورد برمن قطعنامه شورای امنیت را گامی حساس خوانده و خواستار اعمال تحریم هایی شده است که می توانند برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند.

هاورد برمن در بيانيه ای اعلام کرد :«کنگره آمريکا با تصويب تحريم ها تا پايان ماه جاری(ژوئن) سهم خود را انجام خواهد داد».

قرار بود دو مصوبه سنا و مجلس نمايندگان آمريکا درباره تحريم های يکجانبه که شامل تحريم شرکت های تامين کننده بنزين ايران و بانک مرکزی ايران می شود، در ماه گذشته يعنی ماه مه به تصويب برسد، اما قانونگذاران آمريکايی تصويب اين طرح را به بعد از تصويب قطعنامه شورای امنيت موکول کرده بودند.

اين دو طرح مصوب هم‌اکنون به وسيله يک تيم مشترک از مجلس نمايندگان و سناتورهای آمريکايی که کريس داد، رئيس کميته بانکداری سنا، و هوارد برمن نيز در آن عضو هستند در حال بررسی است تا پس از رسيدن به يک طرح نهايی بار ديگر به رای گذاشته شود.

فرصت مذاکره برای ایران

در همین حال، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنيت گفته است به رغم تصويب اين قطعنامه، مقامات ايران همچنان فرصت بازگشت به مذاکره را دارند.

هيلاری کلينتون که درکلمبيا به سر می برد، در گفت وگو با خبرنگاران نقش احتمالی ترکيه و برزيل در آينده مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران را رد نکرد.

خانم هيلاری کلينتون گفت:«هدف نهايی ما جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح های هسته ای است».

هيلاری کلينتون درباره تحريم های تازه عليه ايران گفت:«باور دارم از طريق اين تحريم ها می توانيم سرعت برنامه هسته ای ايران را کاهش داده و برای آنها ادامه برنامه های هسته ای را بيشتر سخت کنيم».

خانم کلينتون همچنين گفت: به طور کلی ما خواهان بازگشت آنها (مقامات ايران) به ميز مذاکره هستيم، اين که با گروه ۱+۵ مذاکره کنند يا با ديگران، هنوز تصميمی در اين باره گرفته نشده است.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه ، پنج عضو دائم شورای امنيت، به همراه آلمان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را تشکيل می دهند که در صددند تا به راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

هيلاری کلينتون همچنين گفته است: تحريم های تازه پيامی «به همه رهبران ايران، که ديدگاههای متفاوتی درباره ارزيابی و واکنش به شرايط دارند»، می فرستد مبنی بر اين که هنوز شما فرصت برای « مشارکت » را داريد.

هيلاری کلينتون در پاسخ به اين پرسش که آيا واشينگتن آمادگی دارد که به برزيل و ترکيه نقشی در اين مذاکره محول کند، گفت:«ما پذيرای ديپلماسی موثر هستيم».

همکاری با ترکيه و برزيل

درهمين حال، فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفت به رغم مخالفت برزيل و ترکيه با تحريم های تازه عليه ايران ، واشينگتن خواهان همکاری با اين دوکشور در خصوص برنامه هست ای ايران است.

فيليپ کرولی گفت:«روشن است که اختلاف نظر هايی بر سر تاکيتک های خاص داريم ، اما ما به همکاری با ترکيه، برزيل و ديگر کشور همزمان با اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ ادامه خواهيم داد.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی استفاده کند. ايران اين اتهام را رد می کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی شش قطعنامه از ايران خواسته است که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. چهار قطعنامه ازاين شش قطعنامه، تحريم هايی را عليه ايران اعمال می کنند.

ايران تاکنون با سرپيچی از در خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


انتقاد شديد ايران از چين

علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی، روز چهارشنبه به شدت از همراهی چين در تصويب قطعنامه تازه عليه ايران انتقاد کرد.

معاون رييس‌جمهور ایران همچنين با انتقاد شديد از چين، با توجه به رای مثبتش به قطعنامه جديد در شورای امنيت عليه ايران، تاکيد کرد: چین « آرام آرام جايگاه محترم خود در جهان اسلام از دست می‌دهد و روزی بيدار می‌شود که ديگر دير خواهد بود».

معاون رييس جمهوری ايران افزود:« زمانی چين به آمريکا می‌گفت «پلنگ کاغذی»،‌ من در حيرتم با اقدامی که چين در موافقت با قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت انجام داد، چه عنوانی می‌توان برای چين قائل شد؟».

علی اکبر صالحی ادامه داد:« رفتار چين با کره‌شمالی که از ان‌.پی‌.تی خارج شده است چگونه است و رفتارش با ايران که عضو ان‌.پی‌.تی است و تمامی فعاليت‌هايش تحت نظارت آژانس است، چگونه است؟»

رييس سازمان انرژی اتمی همچنین گفته است:« رفتار دوگانه خيلی از کشورها به خصوص کشورهای عضو شورای امنيت برای دنيا مکشوف شده است و آرام آرام صحنه‌ی سياست بين‌الملل به سمت تاثير کشورهای جنوب بر روند مسائل بين‌المللی در حال ظهور است.»

علی‌اکبر صالحی درخصوص واکنش ايران به قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران نيز ‌گفت:« واکنش ما قطعا هوشمندانه و داهيانه خواهد بود، همان‌گونه که تاکنون بوده است. ما دچار آشفتگی نمی‌شويم و صبوريم و پس از بازگشت رييس‌جمهور به کشور، با تامل به ارزيابی دقيق شرايط و بررسی مسائل می‌پردازيم.»
XS
SM
MD
LG